Društvo / Intervju
Postoji li nešto bolje od putovanja i spremanja hrane
Možda ste ga primetili na nekom festivalu, ili na nekom od humanitarnih događaja, ili ste jednostavno nabasali na njegov food truck i poželeli da probate hranu koju nudi. Nikola Milenković je dvadesetpetogodišnji diplomirani gastronom, koji je pre četiri godine otvorio street food lokal pod nazivom Gastro Novi. Istovremeno, ima sopstveni food truck u kojem sprema obroke i obilazi festivale po Srbiji.

foto: Instagram/nikolamilenkovic99
"Plan je bio da restoransku ponudu i sirovine iz restorana ljudima pružim na ulici. Food truck nudi hranu koja je pristupačnija, cene nisu iste kao u restoranu, jer troškovi nisu isti. Svedeni su na minimum, a kvalitet hrane je isti. Ljudima je to interesantno i na to nisu navikli", priča Nikola na početku razgovora za Oradio.
Gde si našao inspiraciju za food truck?
Kada sam imao 13 godina gledao sam sa mamom neki američki film, u kome neki čovek putuje i sprema klopu. To su dve stvari koje najviše volim da radim.
Da li si prvo otvorio lokal ili pokrenuo food truck?
Prvo sam imao ideju da otvorim nešto manje i da naučim preduzetništvo. Bukvalno sam izabrao trafiku od pet kvadrata iz koje sam krenuo. Mislim da je bolje to što sam prvo otvorio lokal, jer da sam prvo uzeo food truck, to ne bi išlo kako treba, nisam imao dovoljno iskustva u preduzetništvu. Lokal se vremenom širio na veće bašte i posle dve godine poslovanja uspeo sam da kupim food truck. Svi su mi govorili da na tom mestu na kome sam otvorio prvi lokal ništa nije uspelo, međutim, gurao me je dečački san i nisam hteo da odustanem.
foto: Instagram/gastro.novi
Ideju da otvori street food lokal dobio je kada se, posle dužeg i neuspešnog traganja za poslovnim prostorom, setio kioska koji se nalazi preko puta zgrade u kojoj je stanovao. Kontaktirao je vlasnika i posao je krenuo.
"Ispostavilo se da je kirija bila samo sto evra i sa oduševljenjem sam odlučio da to bude moj početak. Roditelji su mi bili jako bitan faktor, jer ne samo da su mi finansijski pomogli, već su mi bili velika podrška i psihički i fizički. Od njih sam naučio dosta toga. Najvažnija lekcija je bila kada smo pre 15 godina sve igubili. Oni su morali da krenu od nule, a ja sam naučio da je u životu sve rešivo i da nikada ne treba odustati", priča naš sagovornik.
Da li si negde radio u inostranstvu i koliko ti je značilo iskustvo?
Bio sam u Španiji na praksi, tri meseca, u jednom mestu kod Barselone koje se zove Kalelja. Tamo sam od svog šefa svašta naučio. Najpre, mnogo ljudskih vrlina, a zatim dosta toga vezanog za kuvanje i ugostiteljstvo. Baš sam bio pre par meseci opet kod njega, jednostavno - on mi je utemeljio neke vrednosti, kojima se vodim i dan danas.
Pominjali smo food truck i tvoj obilazak festivala. Na kojima si se sve pojavio?
Prvo mi je bio cilj da krenem na manja dešavanja po Vojvodini i okolini, odnosno da nemam veliki trošak. Prvi događaj je bio Kobasicijada u Turiiji, food truck je svima bio interesantan jer sam se pojavio sa nečim novim. Prvi veći festival bio je "Moje naselje fest", to je bila odskočna daska i mogao sam lakše da zakazujem festivale. Najveći festivali na kojima sam bio su Blokstok i Exit. Njih sam spremao više od dva meseca i posle toga sam krenuo i sa Beogradom. Tu sam shvatio da sam u stanju da radim više lokacija istovremeno, odnosno, u istom danu. Najveći događaji koji sam radio bio je za Porše grupaciju i Loreal kompaniju.
foto: Instagram/gastro.novi
Viđali smo te i u humanitarnim akcijama?
Da, radio sam Srce sajmišta, ovde u Novom Sadu. Radio sam sa dosta studentskih organizacija, ne samo sada za vreme protesta, već i ranije. Na takvim događajima najčešće pripremam ketering, to je takođe nešto čime se bavim.
Kako si sastavio sopstveni meni?
Ideja je da ljudima pružim kvalitet hrane na kakvu su, na primer, navikli kod svoje bake. Kad to kažem, ne mislim da ljude gađa neka nostalgija, nego prosto, to je nešto čega su se ljudi uželeli. Osnovni kvalitet, nešto što prija, ništa ekstravagantno. Izrada menija je na maksimalno šest vrsta mesa, od čega ja mogu da napravim 20 do 30 jela i da meso uvek bude sveže. Primetio sam da ljudi vole to što mogu da napravim sve. Na primer, ukoliko su probali ceo meni, ja im na vratima kažem - samo uđi i dogovorićemo se šta da ti pravim. Privuče ih taj opušten pristup i pažnja koju im posvetiš. Volim da improvizujem i da se igram sa hranom.
Da li su tvoja jela fokusirana na ono što ti voliš ili na to da udovoljiš mušterijama?
To zavisi od mnogo faktora, odnosno od lokacije i ljudi. Meni neće biti isti za neki vašar ili, na primer, Kalemegdan gde ima više stranaca, jer nije ista ciljna grupa, a ni potrošačka korpa. Imam par jela koja su standardna, ali generalno radim sve i nisam fiksiran ni za šta, jer sam svuda i svi su mi potrošači.
foto: Nikola Milenković
Nikola ističe da voli da se prilagođava onome što ljudi traže i da veoma poštuje vreme koje je neko odvojio kako bi probao njegovu hranu.
"Svim gostima volim da pokažem svaki detalj svog jela. Treba pronaći nešto svoje, na primer, ja svakog gosta gratis ponudim rakijom. Napravim mini takmičenje u komšiluku, ljudi me zatrpaju rakijom i isprobavaju jedni od drugih. Volim to što radim, ljudi to cene i osete i oni se sami osećaju opušteno, jer je pristup kao da si došao kod mene kući", priča on.
Koji bi bio savet za mlade koji žele da pokrenu sopstveni biznis? Gde da pronađu ideje i motivaciju?
Prvo moraju da znaju čime bi voleli da se bave i šta vole da rade. Moraju da veruju u to i da se ne boje prepreka i problema, jer je sve rešivo. Konstatno slušanje i edukovanje o onome što ih zanima je jako bitno. Samo da budu prisutni svuda i da upoznaju što veći broj ljudi. Internet je velika stvar, tu može da se pronađe puno podkasta i intervjua i puno ideja koje mogu da se iskoriste. Budžet ne treba da ih plaši, jer postoji dosta fondova i ljudi koji mogu da im pomognu. Treba znati da je preduzetništvo celodnevni stres i odricanje od svega i mislim da ne mogu to baš svi da rade. Moraš da živiš ideju 24 sata i da razmišljaš konstatno o poslu. Moj najveći pokretač je to što sam fleksibilan i što mogu da sve organizujem onako kako ja želim.
Ceo intervju sa Nikolom možete poslušati ovde:
Jelena Bursać