...
ORADIO UŽIVO

Društvo / Intervju

Postalo je malo lakše da se pomene žensko ime uz pojam reditelj

14.12.2021.

Katarina Koljević je mlada rediteljka koja iza sebe ima dva kratkometražna filma. Pored toga, često je radila i kao asistent režije, a jedan od filmova na kojima je učestvovala je i "Quo vadis, Aida?" koji je pre nekoliko dana dobio nagradu za najbolji evropski film u 2021. godini. Sa Katarinom smo, pored ostalog, razgovarali o tome kako izgleda borba za svoje mesto u filmskoj industriji i kakvi su izazovi sa kojima se mlade autorke u našem regionu suočavuju.

.

Foto: Vasilije Ristović

Komunikacija je srž tvog filma "Porodični odmor", naročito nerazumevanje između starijih i mlađih generacija. Zbog čega je ta tema u fokusu?

To je tema o kojoj dosta razmišljam - o različitom shvatanju stvari koje imaju različite generacije. Bilo je zanimljivo, pošto je scenario za ovaj film napisala moja mama, koja je scenarista. Ta saradnja je bila dobro tlo za tu vizuru koju imaju dve različite generacije. Bilo mi je zanimljivo da to istražujem, na taj način. Mislim da je neka objektivna slika na sredini i dve generacije jedna drugoj pružaju različite perspektive.

Ovo je tvoj drugi kratkometražni igrani film koji se našao u selekciji Sarajevo film festivala. Šta za tebe znači činjenica da se našao na jednom od najbitnijih festivala u regionu?

Bez imalo zadrške može da se kaže da je to najbitniji i najveći festival filmova u regionu. Moj diplomski film je takođe bio u selekciji na SFF-u i jako sam bila srećna kad je "Porodični odmor" imao premijeru, doduše online.  To je bitno za mlade autore iz celog regiona, jer je Sarajevo ozbiljna prilika i jedini festival koji na taj način tretira mlade autore. Mnogi od njih koji tamo dođu sa kratkometražnim, vrate se sa dugometražnim debitantskim filmovima. Na tom festivalu postoji ozbiljan dijalog - kako kreativan, tako i sa autorima iz drugih država. Kad ste mlad reditelj to vam je svetionik.

porodicniodmor png

Scena iz filma "Porodični odmor" (glumci Maja Šuša i Dado Ćosić)

Kada može da se očekuje tvoj dugometražni film?

Pišem ga poslednje dve godine. Nadam se da će ga publika gledati u nerednih nekoliko godina, volela bih da kažem, dve ili tri. Snimanje filma u Srbiji je zaista ekstreman sport!

Sarađivala si na nagrađenom filmu "Quo vadis, Aida?". Kakve doživljaje nosiš sa snimanja?

Jako sam zahvalna na prilici da radim na tom filmu i da učim od Jasmile Žbanić. Ona je jedna od retkih i za mene najvećih, ženskih autora ovde. Snimanje je bilo teško, fizički, mentalno i emotivno. Bilo mi je jako važno da radim na tom filmu i kao autoru i kao čoveku, zato što je to najvažniji film koji je snimljen u regionu proteklih godina i rad na njemu je bio privilegija.

Tu si radila na "tuđem" filmu, a imaš i dva svoja. U čemu je razlika kad stvaraš nešto svoje i kad, kao ovde, moraš da se uklopiš u nešto što je neko drugi smislio?

Dosta radim kao asistent režije u poslednjih par godina. Sticajem okolnosti, na filmu "Quo vadis, Aida?" sam radila kao treći asistent, sa statistima. Pozadina, taj reći plan, u tom filmu to je bio dosta zahtevan zadatak, tako da sam imala prostora za kreativnost i imala sam ogromno poverenje nekoga koga jako poštujem kao autora. Kada radite kao asistent, treba da pratite viziju reditelja i mislim da je to sjajna prilika za svakog mladog autora da nauči kako ljudi funkcionišu. Kad ste reditelj, to je glavna stvar - čitanje ljudi, saradnja sa njima. Ako bi se pravila analogija, reditelj je dirigent, a svi drugi, zapravo, sviraju.

Pomenula si položaj mladih rediteljki i autorki u domaćem filmu. Da li je došlo vreme da izađu iz zapećka?

Nadam se da jeste. Mislim da se poslednjih godina pojavljuju jako talentovane i uzbudljive autorke, raznih generacija, u celom regionu. To se dešava polako, ali se dešava. Jasmila je, na primer, jedna žena iz ovog regiona koja je nominovana za Oskara i to je ogromna stvar. Jako je bitno što se u Srbiji pojavljuju rediteljke poput Maje Miloš, Mine Đukić, Andrijane Stojković... Postalo je malo lakše da se pomene žensko ime uz pojam reditelj. Dolazi to vreme, ali nas čeka puno bitaka za taj prostor.

Razgovor sa Katarinom poslušaj u novom izdanju emisije Pop up:

M. Lazić

Tagovi

Možda te još zanima:

.

Vredi pročitati: "Prednosti jednog marginalca"

Katarina Kostić, autorka popularnog bloga o knjigama "Prerazmišljavanje" i osnivačica Novosadske razmene knjiga, preporučuje vam da pročitate roman "Prednosti jednog…

.

Počinje festival "Slika u pokretu"

Osmi festival snimateljskih ostvarenja “Slika u pokretu” počinje u petak 15. decembra u 19 časova filmom "Čuvari formule" u Kulturnom…

.

Celuloidni plafon: Nejednake šanse za muškarce i žene u filmskoj industriji

Žene zaposlene u filmskoj industriji izložene su različitim oblicima rodne diskriminacije i nasilja, bez obzira na to da li se…

.

U Beogradu i Novom Sadu počinje smotra dokumentarnog filma DokZima

Smotra dokumentarnog filma DokZima bića održana od 6. do 28. decembra u Beogradu i Novom Sadu. U pitanju je novi projekat…

.

Tarantinov saundtrek iz srca Banata

Tajna uspeha filmova Kventina Tarantina svakako leži u više nivoa i aspekata kroz koje se analizira i oseća jedno filmsko…

.

Za televiziju najviše vezana starija publika

Televizije se sa jedne strane hvale gledanošću, sa druge strane su ljudi koji kukaju kako nemaju šta da gledaju, a…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Pre podne na O radiju

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo