Društvo / Intervju
Obrazovanjem protiv diskriminacije
Danas se obeležava Međunarodni dan Roma, kako bi se skrenula pažnja na kulturu romske zajednice, ali i podigao stepen svesti javnosti o njihovim problemima. Uprkos tome što su najbrojnija manjinska zajednica u Evropi, gde ih živi oko deset miliona, Romi su i dalje često pogođeni diskriminacijom i društvenom marginalizacijom. Tim povodom gošća O radija bila je Aleksandra Aleksandrović, obrazovana i svestrana mlada Romkinja.
Aleksandra ima 24 godine i studira etnomuzikologiju na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Od ranog detinjstva svira harmoniku, a na fakultetu je počela i klavir i prim tamburu. Ljubav prema muzici joj se javila od šeste godine, pa je upisala nižu muzičku, a potom i srednju muzičku školu. Htela je da studira dirigovanje, ali je zavolela etnomuzikologiju.
"To je naučna disciplina, koja se ne bavi samo muzikom i plesom, već i pedagogijom i psihologijom, tradicionalnom muzikom i tradicionalnim plesom celog sveta. Jedan od najdražih predmeta mi je etnokoreologija na kome učimo tradicionalne plesove. Uz to igram i latino-američke i standardne, a omiljeni mi je ča-ča-ča. Od šeste godine sviram harmoniku, a na fakultetu sam počela i klavir i prim tamburu", kaže Aleksandra.
U međuvremenu je bila aktivna u nevladinim organizacijama, u romskom naselju Bangladeš je decu učila osnovama lične higijene, a prilikom upisa na Akademiju umetnosti nije koristila afirmativne mere, kojima država kandidatima romske nacionalnosti garantuje konkurisanje za upis na budžet. Smatrala je da treba da se uzda prvenstveno u sebe i da na prijemnom ispitu pokaže sve zanje koje poseduje. Iako svega 66 odsto Roma upiše osnovnu školu, a 22 odsto od tog broja završi i srednju, u Aleksandrinoj porodici obrazovanje je bilo na prvom mestu.
"Otac i majka su usadili u brata i mene da nikada ne odustajemo i da je put obrazovanja pravi put. Da sam ostala na srednjoj školi pala bih u depresiju. Ne želim da stagniram, već da napredujem. Želim da završim ovaj fakulet, da budem svoj čovek, da budem nezavisna, da se zaposlim, da završim i master studije. Htela bih da radim sa decom muziku i ples", iskrena je Aleksandra.
Tokom svog školovanja diskriminaciju, osim kod učiteljice, nije osetila, ali je čula govor mržnje prema Romima.
"Sećam se da nas je učiteljica razmestila da u prvim redovima sede deca bele puti, pa prazne klupe, pa skroz pozadi deca tamne puti. Iz škole sam došla plačući, pa je tata sutra otišao da razgovara sa učiteljicom. Prebacila me je u prve redove, ali tad nisam razmišljala o drugovima koji su ostali pozadi. Sada se sećam da bi učiteljica, kada bi pregledala domaće zadatke, samo preskočila dečake iz poslednjeg reda", seća se Aleksandra.
Aleksandra se zato trudi da razbije stereotipe koji o Romima neopraavdano vladaju. Smatra da svako treba da se bori za sebe i da se trudi da napreduje, a prema njenom mišljenju najbolji način za to je obrazovanje.
Dan Roma
Međunarodni dan Roma se od obeležava u čast prvog Svetskog kongresa Roma, održanog od 8. do 12. aprila 1971. godine u Londonu. Na tom kongresu usvojene su odluke o romskoj zastavi i službenoj himni. Romska zastava je u donjem delu zelene boje, i simbolizuje zemlju, a u gornjem delu je plava i simbolizuje nebo. Crveni točak, koji se nalazi u sredini zastave, predstavlja putovanja i migracije Roma. Za himnu je odabrana pesma "Đelem, đelem", što znači "Idem, idem".
Radmila Leovac