...
TRENUTNO00:00 - 06:00Music mix by Anja

Društvo / Intervju

Holivud u Srbiji

12.06.2021.

Holivud, kao najveći centar fimske industrije na svetu nudi, naravno, i najveće mogućnosti svima koji rade ili su zainteresovani da budu deo ove industrije. Međutim, Srbija se od prošle godine nalazi na mapi svetske filmske industrije, posebno njenog dela koji se bavi animiranim filmovima, nakon otvaranja „Iervolino studios“ u Beogradu i Novom Sadu. Mogućnost da rade i sarađuju sa najvećim imenima svetske filmske industrije dobili su mladi u našoj zemlji, a pomenuti studio svoj razvoj tek najavljuje za naredni period. Deo Iervolino tima je i Anđelka Janković, diplomirani producent i doktor nauka iz oblasti menandžmenta, kulture i medija, koja  vodi njihov makreting i PR sektor. Ona je, inače, dugogodišnja saradnica naših najvećih manifestacija u oblasti filma i pozorišta, poput festivala BITEF, Cinema City i mnogih drugih. „Ko misli da je bavljenje animacijom rezervisano samo za svet, nije u pravu. Od prošle godine, i u našoj državi možete da radite na stvaranju animiranih sadržaja i to A produkcije, što znači - na najvišem svetskom nivou, nakon čega to gleda ceo svet" , ispričala nam je Anđelka na početku razgovora u emisiji Dnevna soba Oradija.

.

Ovim poslom svakako mogu da se bave ljudi koji znaju da crtaju, animatori, ali ko još može da bude deo ovog zanimljivog procesa?

Svakako ljudi koji se bave animacijom i imaju određene kvalifikacije mogu da se bave ovim poslom, ali u planu Iervolino studios-a je otvaranje trening centra gde će svi oni koji imaju želju, a trenutno ne poseduju mnogo veština ili znanja, moći da krenu na put edukacije zajedno sa nama i da rame uz rame sa najboljim domaćim i svetskim stručnjacima iz oblasti animacije uče i, ako im se sve to dopadne i savladaju određene veštine, mogu da rade u procesu stvaranja animiranih sadržaja.

 

Kako je sve to počelo, otkud kod nas ovakav studio i ovakva prilika, prvenstveno za mlade iz naše zemlje?

Sve je počelo prošle godine, uskoro očekujemo svoj prvi rođendan, prošlog avgusta smo pokrenuli studio i u Novom Sadu. Počelo je u vreme korone i niko nije moga da veruje šta se zapravo dešava. Holivudski producent italijanskog porekla Andrea Iervolino bio je na premijeri filma Miloša Bikovića kojeg je poznavao sa snimanja prethodnog filma. Desila se korona, desio se lockdown, a Andrea, koji se inače ne zadržava ni na jednom mestu na svetu više od par dana, u Beogradu je proveo nekih mesec dana i za to vreme se odlučio da realizuje svoju želju da pokrene studio za animirane filmove, kratke forme za svetske striming platforme. Zahvaljujući Milošu i situaciji da je morao ovde da provede određeno vreme zbog situacije sa koronavirusom upoznao je mnoge zanimljive ljude i odlučio da pokrene posao. Na jedan čudan način, u godini koja je najteže pala kulturi i umetnosti, pa i filmu bez obzira na striming platforme, mi imamo jedno čudo od studija u kojem je već sada zaposleno više od stotinu ljudi, što je tek početak.

 iesarhiva3 png

Šta je studio u prethodnih godinu dana proizveo?

Naši umetnici, storiborderi, animatori, scenaristi i svi ostali koji su deo procesa stvaranja animiranog sadržaja su zajendo sa kolegama iz celog sveta radili na stvaranju serijala „Puffins“. Ovaj serijal već sada može da se gleda preko Aplle TV i Amazon prime u preko 120 zemalja sveta, na žalost, još uvek ne i kod nas, ali biće i to uskoro. Trenutno se radi na jednom projektu koji se završava, reč je o serijalu od preko 50 epizoda, isto je u pitanju kratka forma. Andrea je, prateći trendove, odlučio da pravi kratku formu zbog naše pažnje koja je sve kraća i kraća, ali da se i za to vreme prenese kvalitetan sadržaj kao i da se bavimo bitnim temama. Sve ovo prilagođeno je svim platformama i mobilnim telefonima.

 

Razna su nagađanja, a niko sa sigurnošću ne zna odgovor, koliko je potrebno vremena za minut jednog crtaća?

Teško je reći, jer zavisi od mnogo faktora. Svakako da je to posao koji je dugotrajan, ali ono što znam, a možda ne smem ni da kažem je da za jedan storyborad treba čak nekoliko nedelja da bi se napravio. Ono što je zanimljivo, pogotovo za one koji će poželeti da nam se priključe u ovom zanimljivom poslu, ili ih zanima film, je da studio ima sopstveni pipeline nad kojim posedujemo intelektualna prava kao i nad karakterima koji se pojavljuju u našim serijalima. Ovaj studio za sada radi samo sopstvene ideje i ne realizujemo usluge za druga studija, ili prostim jezikom tuđe ideje. Dakle, radimo sve, od ideje, preko realizacije pa sve do distribucije, a to je retka prilika da se sve radi na jednom mestu. Svaki deo studija je pozvan da kreativno učestvuje u procesu. A da se vratimo na pitanje vremena. Važno je da Iervolino studio uvek može da isporuči sadržaj na vreme u kvalitetu koji garantuje. To je jedna vrlo komplikovana shema u kojoj se tačno zna ko šta radi, i po meni, kao producentu, to je vrlo izazaovan posao jer to nije ništa što je materijalno i opipljivo, nije neka ista stvar koju proizvodite iz dana u dan, to nije fabrika, nego kreativni studio sa specifičnim izazovima za svaki deo u lancu.

 iesarhiva2 png

Ono što je mladima sigurno najzanimljivije jeste dobijanje šanse za posao. Ko sve i kako može da dođe do posla u Iervolino studiju?

Mi smo u ovih godinu dana stigli do sto zaposlenih, a svako ko se malo razume u organizaciju firme zna da je to jako veliki broj. U narednoj godini nas očekuje veliki rast i trenutno smo u fazi kada su nam potrebni novi super ljudi koji su zagrejani da rade i imaju želju da uče. Dakle, angažujemo ljude od juniora do seniora i naravno one koji su eksperti u svom poslu. Pozivamo sve mlade koji imaju određene veština da se prijave, da se upoznamo i da vidimo sa kim postoji mogućnost da krenemo u posao. Baš u novosadskom sektoru Iervolino studija biće uspostavljen trening centar, to ćemo naravno objaviti kada počne sa radom, ali ko razmišlja da se bavi ovim poslom, važno je da zna da za to postoji šansa. Nakon završene obuke moguće je da ćete moći da radite rame uz rame sa stručnjacima širom sveta. Oni koji su već imali iskustva u ovim i sličnim projektima imaju stalno otvoren poziv, a trenutno smo u potrazi za kompozitorima, VFX artistima, montažerima, čak i ljudima iz oblasti marketinga što je zanimljivo i onima koji nisu direktno iz oblasti filma, ali im je interesantno da se bave animiranim filmom. Ima još dosta pozicija, a sve informacije su na našem sajtu. Uskoro će biti otvoreno još pozicija a to su storibord umetnici, scenaristi, znam da je mnogim dramaturzima jako interesantna ova mogućnost, tu su i 3D modelari, a plan je da se studio proširi i na igrane filmove u kombinaciji sa VFX efektima i još mnogo stvari s obzirom da je osnivač holivudski producent koji i u Rimu ima svoju produkcijsku i TV kuću. Kada sam razmišljala o ovom poslu bila mi je zanimljiva činjenica da su u proces uključene mnoge holivudske zvezde poput Džoni Depa koji daju glasove i onomatopeje, jer se trenutno prave filmovi sa glasovima, ali bez reči. Očekujemo da će neke od tih zvezda, čim se steknu uslovi, doći u našu zemlju pa ćemo moći da ih upoznamo, a imena svih onih koji budu učestvovali u stvaranju filmova biće ispisana na odjavnoj špici i moći će da ih pročitaju ljudi širom sveta.

 

Umetnici, dakle, dobijaju sjajnu šansu za zaposlenje. Međutim, prethodna godina je baš za umetnike bila veoma teška. Deo si organizacije nekih od najpoznatijih festivala u našoj zemlji, kako su preživeli umetnici prethodnu godinu?

Milsim da su, kao i uvek, preživeli na entuzijazmu svih nas koji stvaramo umetnost. To nije posao, to je život. Sve je to jedna stalna borba i dolazak Iervolino studija je u toliko važniji zato što je otvorio radna mesta za mnoge koje je situacija jako pogodila. Mnogo sam dugo u festivalskom menadžmentu, bila sam deo Bitef festivala prošle godine koji smo otkazali jedno deset puta, pa ga opet zakazali i na kraju se održao. To je jedini festival koji je preživeo i embargo i finansijske krize, održao se i u pandemiji, ali smo pretrpeli i emotivni i finansijski udar. Zapravo nam preživaljavanje tek predstoji jer ono što čujem od kolega je da su fondovi sve manji, i to je trend širom Evrope, a na mnoge fondove ne može ni da se aplicira. Svaka čast svima koji su istrpeli, preživeli i našli načina da opstanu. Mnogi su morali da se okrenu nekim drugim poslovima, ali je zanimljivo, da kao i uvek do sada, kada je najteže svi su na jutjubu i strimingu i svi traže umetnost i umetnike, hranu za dušu. Početkom pandemije smo svi prvo nakupovali toalet papire i namirnice, a onda nam je trebao neki pozitivan sadržaj i meni je to ostavilo najveći utisak. Shvatili smo, slušajući audio bajke i gledajući snimke pozorišnih predstava, koliko nema sredstava da se predstave snime kako treba već je i kvalitet snimka diskutabilan. Za vreme pandemije krenuo je i solidaran fond onih koji su na državnoj plati za kolege koji nemaju stalni angažman, tako da ja zaista skidam kapu svima. Žao mi je, ipak, što smo očekivali da će nam korona pomoći da se osvestimo, a nisam sigurna da nam se to zaista i desilo. Svakako da je reč, koju smo svi naučili, fleksibilnost. Meni je, na primer, Iervolino došao u vreme najveće krize kada sam se bavila filmskom distribucijom, a bioskopi su bili zatvoreni, pozorišta su bila zatvorena, a ja sam se bavila i pozorištem. Moramo da budemo fleksibilni, da gajimo dobre odnose. Postoje sjajni ljudi i sa njima treba negovati i održavati odnose.

Jovan Vanja Marjanović

Naslovna foto: Tijana Janković-Jevrić

Foto: sa dopuštenjem Iervolinno studios

Anđelkino gostovanje u emisiji Dnevna Soba Oradija možete poslušati ovde:

Možda te još zanima:

.

Baby Lasagna: Prvi put u Srbiji i odmah hedlajner na Exitu

Baby Lasagna sinoć je nastupio prvi put na Exitu pred najbrojnijom i najboljom publikom, kako je sam istakao. Tokom nastupa,…

.

Balša: Od di-džej škole do Exita

Poslednje večeri ovogodišnjeg Exit festivala, 14. jula, na Urban Bug stejdžu nastupiće mladi DJ dvojac iz Novog Sada, Balša i Dažbog,…

.

Letnja sezona prilika za dodatnu zaradu

Osim planiranja odmora, putovanja i slobodnog vremena, leto služi i za traženje, najčešće dodatnih ili honorarnih poslova. Neretko to su…

.

Društvene nejednakosti - put ka nasilju i sukobima

Majda Hrženjak je doktorka sociologije, radi kao istraživačica i voditeljka projekata u Mirovnom institutu – Institutu za savremene društvene i…

.

ZHIVA: Snaga muzike u prevazilaženju ličnih teškoća

Iva Pažin ZHIVA, napravila je veliki korak na domaćoj muzičkoj sceni debitantskim albumom "Preterujem". Album se sastoji od devet originalnih pesama…

.

Teško je balansirati ako se osećate kao da ne pripadate nigde

Tabea Hasler je viša predavačica na Univerzitetu u Cirihu u Švajcarskoj. Istražuje među-populacije, što predstavlja istraživanje o tome kako nas…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 06:00 Music Mix by Bea
  • 12:00 Leto na O radiju

Anketa

Na koji način koristiš ChatGPT?

Oradio logo