...
TRENUTNO11:00 - 12:00Dnevna soba

Društvo / Intervju

Da bonton u stvarnom životu važi i na internetu

23.04.2019.

Premijernim prikazivanjem muzičkog spota "Klikbejt" na Balkan Tube Festu u Sarajevu, osam mladih jutjubera iz Srbije započelo je kampanju protiv govora mržnje na jutjuberskoj sceni.

"Najbolji ortaci" – Ćofi i Lazić, Dex, Duxa, Kovalska, Dule PCAXE, Jenni Martin i Cone učestvuju u ovom projektu. O ovoj temi, odgovornosti na Jutjubu, kao i o tome šta zapravo predstavlja ova platforma, za Oradio pričala je jutjuberka Milica Perić, poznatija kao Kovalska.

.

Foto: Marija Erdelji

Na panelu koji je prethodio premijeri, govorilo se o "neophodnosti poštovanja etičkih standarda unutar jutjub zajednice". Kada je stvoreno nepoštovanje etičkih standarda unutar jutjub zajednice i da li je to nepoštovanje zapravo povećalo interesovanje?

Mislim da je to nepoštovanje nastalo iz toga što je Jutjub postao popularan. To je slobodna platforma i svako može da se uključi. Oni koji su imali tu malu crtu koja prelazi moralne granice, oni su i počeli da ih pomeraju na Jutjubu. Meni je glupo da svoje fanove koristim za svoje ciljeve, a opet, postoje jutjuberi koji uopšte ne haju za to, oni su u fazonu da je to njihova publika i to koriste. Mislim da je zbog toga došlo do ove situacije. Ne postoji granica šta je okej, a šta nije. Nekako je sve postalo okej i sve se radi zbog popularnosti. Svi gaze preko svih da bi došli do nekog cilja.

Zbog čega si ti odlučila da se priključiš projektu?

Sa Dojče Vele (DW) akademijom unazad godinu, dve, pričamo o tome šta bi bilo super da se uradi da bi se deci predstavilo kako oni sami da krenu da razmišljaju o tome šta je dobro, a šta nije za njih i koji bi to bio najbolji način. DW je kontaktirao nas jubtjubere, nakon što su pričali sa nama i videli kako razmišljamo. Na radionicama smo pričali o tome šta nam smeta na Jutjubu, pa smo nabrojali par stavki koje nam bodu oči i onda je svako pisao svoj tekst. Na kraju su Looney i Dex prepravljali, jer oni imaju najviše iskustva u stvaranju pesama. Mislim da je svako od nas napisao 90 odsto svog teksta.  

Zašto je klikbejt odabran kao centralna tema videa?

Klikbejt je nešto prvo što se nije svidelo ljudima na Jutjubu. Neki Jutjub kanali su praktično markirani kao klikbejt kanali. To je nešto što svaki jutjuber, manje više, mora da koristi. Ti više ne možeš da se probiješ sa normalnim naslovima, nego moraš da imaš trunku klikbejta, da privučeš. To je nešto što se provlači kroz svačiji thumbnail, naslov, video itd.

kovalska jpg

Foto: Marija Erdelji

Tekst pesme je ironičan, kao i spot. Koliko će, po tvom mišljenju, mlađa publika shvatiti poruku?

Neće svi, nikada i ne ukapiraju svi sve, u svakom projektu. Da svi razumeju sve, mi bismo bili jedna bajna država. Našli smo jedan lep način da deci pružimo zanimljivu pesmu. Catchy je, spot je zanimlijv, sve u cilju da njima bude bliže objašnjeno. Deset ili dvadeset odsto ljudi će sad skapirati, neki će tek kasnije, kad odrastu, kao što smo i mi pevali neke pesme za koji nismo znali šta znače, pa smo kasnije shvatili. Svakako će imati efekta i sad, ko god da je pogledao i poslušao, 99 odsto ima pozitivnih komentara.

Na panelu, jedan od učesnika (PCAXE) rekao je da je bitno naglasiti da se videom ne prozivaju osobe već postupci. Kako u svetu Jutjuba razvojiti osobu od postupka?

Jako teško. Vrlo često kada ni ne ciljate na neku osobu, druga se prepozna i tako nastaju drame. Drago mi je što smo uspeli da razgraničimo da nismo nikome direktno uputili poruku, već da svako ko se prepozna sam u tome, shvati da je loša osoba. Bilo je teško reći neke reči, a da se ne prepoznaju. Mislim da se dosta jutjubera prepoznalo. Nas osmoro jutjubera je bilo u toj pesmi i svi imamo svoju grupu ljudi sa kojom smo okej i niko nas nije prozivao, smatram da smo uspeli da nađemo najbolji način. 

Ako se osuđuje postupak, a ne osoba, da li ona gubi odgovornost za celokupan sadržaj koji plasira?

Svako je odgovoran za ono što radi, za svoje postupke. Jednostavno, neke ljude možda treba podsvesno da podsetiš šta bi oni trebalo da urade. Neki ljudi rade loše stvari, ali sa druge strane, desi se da nešto dobro serviraju deci. Ne možemo direktno da prozovemo jednu osobu ako sa druge strane radi nešto pozitivno za Jutjub komunu. Teško je to razdvojiti i reći da neko radi lošu stvar, a znaš da opet i radi neke dobre stvari. Ovako ih podsetimo šta je loše, da možda krenu da razmišljaju i promene te svoje postupke.

kovalska1 jpg

foto: Aleksandar Leštarić

Koliko su jutjuberi svesni svoje odgovornosti?

Svaki jutjuber je svestan da je odgovaran, ali mislim da dosta njih ne mari za to, dosta njih se vodi time da je to slobodna platforma, da je internet slobodan, da svako sme da kaže svoje mišljenje i da svako sme da uradi sve. Nekada zaborave da to što kažu neće čuti 50.000 nekih ljudi, već 50.000 uglavnom dece i da će danas, sutra, čuti neka osoba koja će imati kompaniju, pa kad Jutjub propadne, neće ih zaposliti zbog toga. Mislim da zaboravljaju da je internet i jutjub nešto što danas-sutra može da nestane. Želimo da ih podsetimo na to. Da treba da se držimo svi zajedno, a ne da svako svakog pljuje za nešto što mu se ne svidi, bolje je da skreneš pažnju ako smatraš da je nešto loše, a ne da se prave drame, serijali i posebni tok jutjub scene zbog loših manira.

S obzirom na to da je pesma provučena u jednom delu kroz autotjun, da li se borba protiv govora mržnje odnosi i na srpsku aktuelnu muzičku scenu?

Opet se vraćamo na jutjub koncept, "bitan je samo trending" što Dex i kaže u svom delu pesme, a u trendingu se nalazi 90 procenata autotjun pesama, tako da je opet ironično napravljen Rasta fazon da bi bio bliži publici. Te pesme se vrte ni oko čega, ne postoji poenta pesme i suština. Naša pesma nije direktno vezana za Jutjub, već i za celu internet situaciju. Na primer, moj deo se odnosi na Instagram devojke, blogerke, influenserke. One se vode popularnim stavovima,  šminkaju se slično, imaju sličnu kosu, a suštini 90 odsto njih proizvod koji su izreklamirale da bi ispale kul, neće ni korisititi.

U tekstu Dojče Velea koji govori o panelu u Sarajevu, posebno je istaknuto da "nije poenta biti slavan". Šta je poenta jutjubera?

Kada sam krenula da snimam na Jutjubu, snimala sam zato što je to bio jedini način da iskažem svoju kreativnost. Posle nekog vremena, shvatila sam da postoji dosta ljudi koji razmišljaju isto kao ja. Kada je jutjuber Cile Srpski Tutorijali 2014. godine napravio skup na koji je došlo 1.500 ljudi, shvatila sam da to nije tako naivno kao što smo mi mislili. Nama je bilo najvažnija kreativnost i druženje. Skupljali smo se bar jednom mesečno, roštiljali, išli u bioskop zajedno, itd. To je ono što ja vidim kao poentu cele priče. Meni je iskreno neprijatno kada mi neko kaže da sam jutjub zvezda, jer sebe ne smatram za to. Ja sam osoba koja je svoje interesovanje prenela na Jutjub i na gledaoce.

Klikbejt predstavlja početak ili kraj projekta?

Ovo je tek početak projekta. Cilj nam je da proširimo, da još više ljudi čuje pesmu i da pokažemo ljudima da kreativnim stvarima i lepim ponašanjem može isto da se postigne kao i sa lošim, kratkotrajnim, glupim stvarima. Ne znam kako bih to definisala. Ja sam drugačije vaspitana i ne bih neke stvari nikada rekla na internetu, dok je to drugima sasvim normalno. Cilj nam je da pokažemo da bi bonton u stvarnom životu trebalo da važi i na internetu.

Više o ovoj temi poslušajte u studentskoj emisiji Pokretač:

Svetlana Paramentić 

Možda te još zanima:

.

Snimci koji zadaju glavobolju roditeljima "ispod radara" na Jutjubu

Čak ni uz sve mere opreza, nije lako očistiti od neprimerenog sadržaja platformu kao što je YouTube. Najveći problem je…

.

TikTok sa novim funkcijama sve više liči na YouTube

Čini se da TikTok želi da motiviše korisnike da objavljuju horizontalne video-snimke koji su duži od jednog minuta.

.

Kako je hrana osvojila društvene mreže?

Hrana je jednostavno deo svakodnevice. Bilo da sam spremaš nešto, naručuješ dostavu, jedeš u menzi... Samim tim je i priodno…

.

Jutjub danas: Kako biti kratak, jasan i glasan?

Tokom godina, Jutjub se dosta promenio - od platforme koja omogućava puko deljenje snimaka tokom godina je evoluirao u svojevrsnu…

.

YouTube razvija AI alat koji će omogućiti da zvučite kao poznati muzičari

YouTube planira uvođenje novog alata baziranog na veštačkoj inteligenciji koji će omogućiti kreatorima da koriste glasove poznatih muzičara u svojim…

.

Blokirate reklame? YouTube će da blokira vas

YouTube je najpopularniji video servis na svetu, na kojem više od milijardu ljudi svakodnevno može da uživa u različitom sadržaju…

  • 10:30 Tehnologija
  • 10:45 Prava stvar
  • 11:00 Dnevna soba
  • 12:00 Pre podne na O radiju
  • 12:30 Album nedelje

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo