...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music mix by Marko

Društvo

Internet doneo poplavu idola

13.02.2020.

Kako biramo idole? Koliko nam oni u životu znače? Šta govore o nama? Sve su to pitanja koja sebi postavljaju sve generacije. Za uzor smo uvek birali osobe koje su doprinele razvitku sveta i izgradili zavidne karijere ili su nam prekraćivale vreme. O kojoj god generaciji da pričamo, od bumera, preko generacije X, milenijalaca ili Zed, idoli su samo obeležje jednog vremena, pre svega nastalo zahvaljujući medijima. Pre nego što su oni počeli da oblikuju pravce naše pažnje, preci su nam uzore birali u svojoj najbližoj okolini ili u pričama koje su se prenosile sa kolena na koleno.

.

Sa pojavom medija neke sudbine postale su nam mnogo bliže. Neki novi idoli nam možda nisu bili fizički blizu, ali je naša predstava o njima, slikana medijima, knjigama i pričama, svakako bila sveprisutna i snažna.

Jedno istraživanje predstavljeno krajem prošle godine pokazalo je da idoli sadašnje generacije tinejdžera i nešto starije aktuelne omladine  raspršeni u, do sada, najširoj lepezi likova. Za razliku od nekih pređašnjih generacija koje su, u proseku, uzore tražili u muzici ili filmu, eventualno u nekoj drugoj oblasti, istraživanje Ipsosa i DIRECT MEDIA United Solutions pokazalo je da mladi mogu da dele ljubav prema Nikoli Tesli, caru Dušanu, Baki Prasetu i Novaku Đokoviću.

Iako je princip isti kakav je uvek bio, danas uzori stižu sa jednog mesta  sa milijardu izvora – sa interneta.

Istraživanje je pokazalo da čak 48 odsto pripadnika generacije Z uzore traže u porodici, okruženju, što je bio slučaj sa svakom dosadašnjom generacijom. Međutim, oni koji su traženju uzora skloni najčešće navode upravo likove koje smo naveli. Toj plejadi idola valja dodati Ilona Maska, Miloša Bikovića, Cecu, Nikolu Jokića, Bogdana Bogdanovića i šarenilo je upotpunjeno.

Analitičar Dario Hajrić za Oradio kaže da je jazanimljivije za nove generacije da one idole, između ostalog, traže i među jutjuberima čija je karakteristika to šđto su poznati.

"Kada govorimo o idolima, zapravo govorimo o vrednostima, a ovaj izbor zaporavo govori da je egocentrizam postaje prihvaćena vrednost", kaže Dario.

Prema njegovim rečima, široka lepeza idola u životima današnjih tinejdžera je posledica lokalnih i globalnih tokova.

idol1 jpg

"Lokalno postajem o sve usitnjenije društvo pa razlike među društvenim grupama rastu. Sa druge strane internet je omogućiopristup najrazličitijim sadržajima. To se sve reflektuje na izbor idola pa imamo šaren izbor: od pevačica, preko pronalazača, internet influensera itd", kaže Dario.

Kako napominje, činjenica da se odrasli zgražavaju nad izborom omladine govori da rodtelji zapravo slabo poznaju interesovanja sopstvene dece.

"Ako vam se ne sviđa kakve idole nalaze vaša deca, postavite sebi pitanje kakve im vi uzore puštate u kuću izborom TV programa i novina iloi svojim primerom. Dobar deo tih vrednosti se nosi iz kuće. Uostalom starije generacije su idolizovale neke zaista mračne ljude, pa treba pogledati to pre nego što se upre prst u sadašnje generacije", objašnjava Dario.   

Besmisleno je, naravno, generalizovati čitavu jednu generaciju. Izbor idola vrlo je intimna stvar svakog pojedinca, ali su neki obrasci ipak tu da obeleže čitavu grupu. Psiholog Neven Cvetićanin, kaže da se mladi poistovećuju sa poznatim ličnostima zato što im je privlačan njihov primer.

"Današnje generacije mladih su 'sajberdeca' i sve što ih zanima traže putem interneta, od ponašanja i vaspitanja do načina oblačenja. Identifikuju se sa poznatim ličnostima, na neki način im veruju i zato ih i biraju. Ali, nisu deca kriva, oni su samo kolateralne žrtve našeg sajber, modernog doba, koje podseća na neku džunglu. U takvim okolnostima deca odrastaju", kaže naš sagovornik.

koncert godine

Pitanja o idolima novih generacija postavili smo i Nikoli Ristiću iz KOMS-a i evo šta je rekao:

"Izbor idola kod današnje omladine razlikuju se od prethodnih generacija. Mediji su  novim generacijama omogućil mladima širok spektar zanimanja kroz koje su moglči d aidentifikuju idole. Raduje da mladi sve više idole vide u poslovnim okvirima", kaže Nikola.

Prema njegovim rečima, postoje i tinejdžeri koji uzore vide u alternativnim medijskim prostorima poput Youtube-a.

"Srećom i u toj oblasti nisu prisutni  više samo negativni primeri poznatih jutjubera već je sve više kvalitetnog sadržaja zbog kojeg mladi idolizuju i kvalitetne autore, što svakako nije za brigu", kaže naš sagovornik.

Za činjenicu da čak trećina mladih nema idola Nikola kaže da ne iznenađuje.

"Mladi su danas svesni da su oni kreatori nečega što će sutra nekome biti uzor, svesni su svojih šansi, svesni su širine koja stoji ispred mladog čoveka. Mislim da je to neka vrsta bunta kao što je nekada bio pank ili hip hop. Danas je vrsta bunta to što ne želite da se ugledate na bilo koga već da gazite nekom svojom stazom", kaže Nikola.

Naši sagovornici se slažu da je internet taj koji je ključno uticao na oblikovanje savremenih uzora i njihov odabir, ali da se priča o idolima ne menja bitno od nekih ranijih generacija koje su, takođe, imale i dobre i loše primere. Činjenica je da, kakve god idole birali, njihova snaga i uticaj opadaju kako čovek sazreva.

Možda je i najbolji savet u toj priči da ne treba upoznavati svoje idole. To je najbrži način da ih izgubimo.

Šta o idolima misle novosadski studenti, a šta još naši sagovornici, poslušajte na podkastu emisije "Za i protiv".

P.K.

Možda te još zanima:

.

Zdravim konfliktom do mentalnog napretka

Reč "konflikt" koristimo kada se naša perspektiva gledanja na neki zajednički problem ili pojavu ne poklapa sa perspektivom druge strane,…

.

Generation Unlimited prvi put u Srbiji

Generation Unlimited okuplja mlade (od 14 do 24 godine) koji u svojoj zajednici žele da doprinesu rešavanju problema iz oblasti…

.

Na televiziji se gledaju domaće serije i sport

Mitove o zlatnom dobu televizije obično prati rečenica - ulice su bile puste dok je to bilo na TV-u. Da…

.

Uspešnih mladih ljudi nema dovoljno u medijima

Mladi ljudi su motor svakog društva, oni nose promene, pokreću akcije i podstiču druge mlade da deluju, rade i pričaju…

.

Novi Sad dobio specijalnu mapu za mlade turiste

Omladinska mapa Novog Sada predstavlja posebno prilagođenu turističku mapu za strance od 15 do 30 godina koji posećuju Novi Sad,…

.

Nedostaje nam održiv model funkcionisanja

Od čega zavise očekivanja? Kako ih kreiramo i zašto se dešava da se neka očekivanja ne ispune ili se delimično…

  • 00:00 Music Mix by Bea
  • 05:00 Music mix by Marko
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 11:00 Za i protiv

Kalendar događaja

Februar 2020.
PonUtoSreČetPetSubNed
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 

Anketa

Koliko verujete u horoskop?

Oradio logo