Društvo
Građani žele efikasnije domove zdravlja i policijsku službu
Istraživanje koje je sproveo Evropski pokret u Srbiji u saradnji sa USAID-om o efikasnosti primarnog zdravstva i administrativnim uslugama koje pruža policijska uprava pokazalo je da je većina građana zadovoljna uslugama u ovim oblastima. Odlazak u Dom zdravlja ili vađenje lične karte, pasoša ili vozačke dozvole frustrira građane u manjoj meri nego što vlada opšti utisak.
Jelena Ribać iz Evropskog pokreta kaže da 58 odsto ispitanika smatra da ove ustanove u principu rade dobro, ali da neke stvari moraju da se menjaju. Oko 28 odsto njih smatra da službe ne funkcionišu te da mnogo toga treba menjati. Ipak, rezultati su malo drugačiji kada se dublje uđe u pojedine aspekte kvaliteta usluga. Tu se, kako kaže primećuju brojni problemi kao i razlike u kvalitetu u različitim delovima naše zemlje.
"Kada govorimo o najvećim problemima koji se odnose na kvalitet javnih usluga u Srbiji, građani pre svega ističu lošu organizaciju, loš etički kodeks zaposlenih, ali i loš sistem zakazivanja termina, odnosno pregleda kada govorimo o primarnoj zdravstvenoj zaštiti", kaže Ribać.
Građani i od Domova zdravlja i od policije očekuju brzu uslugu, kao i ljubazno i kompetentno osoblje. Pomalo zabrinjavajuć podatak je da čak 32 odsto građana misli da su veze u policiji kao i pokloni neophodni za dobijanje usluge. Na korupciju, pre svega u policiji, najviše ze žale mladi od 18 do 29 godina, a najčešće su je svesni u Vojvodini i Beogradu. Domovi zdravlja su zaradili još goru ocenu od policije kada je korupcija u pitanju jer čak 52 odsto građana smatra da je plaćanje i davanje poklona zaposlenima jedini način za lečenje. O uskraćenim uslugama i nepravilnostima, kaže Jelena Ribać, većina građana ne zna koga da obavesti niti kome da se obrati za zaštitu..
"Zajedničko za oba istraživanja jeste trend slabe informisanosti. Više od polovine ispitanika smatra da nisu dovoljno informisani o svojim pravima i da ne zna kome bi mogli da se obrate kada su im neka prava uskraćena. Ono što je takođe zanimljivo je da većina građana smatra da bi Domovi zdravlja i Policijska uprava morali da ih informišu o pravima, dok na drugo mesto stavljaju medije, kao i da postoji velika potreba građana da budu temeljno informisani o načinima na koje mogu da ostvare svoja prava", objašnjava sagovornica Oradija.
Evropski pokret tu nije stao, pa će građani u nerednih godinu dana moći da ocenjuju i dele svoja iskustva iz oblasti javne usluge gde će, pored zdravstva i policijskih usluga biti uključen i upis dece u vrtiće i osnovne škole u celoj Srbiji. Kampanja će se zvati "Ja u centru pažnje", a svi koji žele moći će da ocene usluge u nekoliko jednostavnih koraka na sajtu www.mojauprava.rs. Jelena Ribać kaže da će Evropski pokret kampanju promovisati sa lokalnim partnerima u 11 gradova i opština u Srbiji.
"Mi ćemo na osnovu svih ovih informacija pokušati da formulišemo konkretne korake za unapređenje pojedinih aspekata pružanja javnih usluga i predstzavimo ih nadležnim insititucijama. Na osnovu toga ćemo tražiti odgovore od njih šta su akcije i koraci koji se preduzimaju kao odgovor na nepravilnosti u pružanju javnih usluga", kaže Ribać.
Evropski pokret će osim uličnih akcija organizovati i veliki broj manifestacija gde će razgovarati sa građanima o javnim uslugama, što će takođe iskoristiti za predloge poboljšanja stanja. Srbija ima obavezu da javne usluge prilagodi evropskim standardima što je proces koji je čeka u narednim godinama. Kojom brzinom će to učiniti zavisi od institucija, ali i od pritiska građana koji uvek moraju da ukazuju na nedoslednosti i nepravilnosti.
P. Klaić