Društvo
Gastro turizam je budućnost
Skoro svakog dana možemo čuti da se u neposrednoj okolini uskoro održava neki festival hrane. Pasuljijade, sarmijade, čvarkijade, ali i festivali na kojima su navodno zastupljena sva stara vojvođanska jela, počinju da dominiraju turističkom ponudom Vojvodine. Da li je hrana, pored Exita, najznačajnije što Vojvodina ima da ponudi turistima?
Mnoge nacije napravile su brend od svoje kuhinje. Italijani, Francuzi, Kinezi, Meksikanci i mnogi drugi turiste privlače što otmenim restoranima, što tradicionalnom narodnom kuhinjom, vrlo često i uličnom.
Kuvar Saša Mišić smatra da različite "–ijade" kod nas još uvek nisu u potpunosti pretvorene u vašare i da zaista imaju potencijal da privuku turiste jer na njima možete probati tradicionalna jela. Ali takođe, primećuje da je na njima iz godine u godinu sve manje onih koji zaista sami pripremaju hranu.
"Mnogo putujem po -ijadama i često sam predsednik žirija i vidim da svake godine od 50 izlagača bar deset postaju samo prodavci, a ne i proizvođači. Sve je manje onih koji stvarno prave kitnkez, šnenokle, štrudle, rinflajš ili šta god drugo 'vojvođansko' u svom kraju. Mislim da baš tu mora postojati jaka podrška, ali na nacionalnom nivou. Švajcarci su čokoladu proglasili nacionalnim blagom, a takva podrška treba i našim nacionalnim jelima".
Saša kaže da hrana može da bude iskonski izražaj života, kulture i tradicije i dodaje da se u hrani susreću prošlost i budućnost. A da bi se tradicija očuvala, recepti bi trebalo da se prenose trećoj generaciji.
"Svaka nacija ima svoje kulturne znamenitosti. To su pismo, slikarstvo, umetnost, ples, ali i kulinarstvo ili kultura ishrane. Mislim da bez nje nemamo definiciju sopstvene kulture. Konstantno bi trebalo raditi na toj kulturi ishrane, a to znači da bake i dede treba da pokažu unucima ono što znaju."
I kuvar Dražen Jakopović se slaže da bi vojvođanska hrana trebalo da postane pokretač turizma te oblasti.
"Hrana bi trebalo da bude dominantna, pogotovo da se vraćamo na ta stara jela, da ih malo oplemenjujemo, da im dodajemo nešto. Dakle da im zadamo neke nove teme, ali da ostanemo u tom izvornom jelu. Tradicionalno, na moderan način".
Tihana Putin iz Turističke organizacije Novog Sada kaže da se tradicionalni recepti na kulinarskim manifestacijama nadograđuju, što kroz takmičenja koja su uglavnom prisutna, što kroz razgovore i mešanja kuhinja različitih nacija, po čemu je Vojvodina poznata.
"Mi zaista imamo mnogo manifestacija koje predstavljaju autohtonu kuhinju ovog podnevlja, sa ciljem ne samo održavanja te gastronomije i kulture pripremanja te tradicionalne hrane, nego upravo promocija kulta i miksa multikulturalnosti, multikonfesionalnosti i multietničnosti koje se odražavaju upravo kroz hranu."
Tihana dodaje da smo na dobrom putu da od naše kuhinje napravimo brend. Stranci vole da probaju lokalne specijalitete, pokušavaju pravilno da ih izgovore i često se vraćaju upravo zbog hrane.
Alma Kovčić