Muzika
Record Store Day: Ploča je trofej koji imaš u ruci
"Record Store Day" je godišnji događaj koji se održava svake treće subote u aprilu. Ideja ovog događaja je da se podrže i proslave nezavisne prodavnice ploča, koje su važan deo muzičke scene
Cela priča je pokrenuta 2007. godine u američkom gradu Baltimor kao inicijativa za očuvanje malih prodavnica ploča. Tada su svi već polako prelazili sa CD-ova na male mp3 plejere i delovalo je da fizička izdanja polako gube smisao.
Tokom prvog "Record Store" dana bend Metalica je nekoliko sati potpisivao ploče u jednoj prodavnici u San Francisku, a svoje albume su na ovaj dan izdavali Queens of the Stone Age, Igi Pop, Ozi Ozborn... Jedan od glavnih razloga zašto je ovaj događaj postao globalni fenomen jeste činjenica da je na jednom mestu okupio i ljubitelje muzike i muzičare, kaže Uroš Milovanović iz izdavačke kuće Mascom.
OBRATI PAŽNJU
"Ploče su pobedile, one su ostvarile ogroman uspeh, naročito prošle godine kada su ponovo postale dominantan nosač zvuka. Nisu to sada ko zna kakvi tiraži. Drugi načini konzumacije muzike su prevagnuli u vremenu u kome živimo, ali podaci govore u korist vinila. Došli smo do toga da je to postao događaj većih razmera, gde se čitavi gradovi pretvaraju u muzičke festivale", kaže on.
Da je "Recod Store Day" važan za celokupnu muzičku industriju, dokazano je 2013. godina kada je prodaja albuma konačno premašila nivo iz 1991. godine. Kao glavni "krivci" za to označeni su organizatori "Record Store" dana. Ovo je jedan način da se podsetimo koliko su fizička izdanja važna, kaže novinar i fotograf Marko Ristić.
"Izdavaštvo se nalazi tamo gde je i bilo, samo što sada ima još jedan medij koji može da koristi a to je internet. On je doprineo da slušanje muzike krene u lošem smeru, početkom ovog veka kada se piraterija ozbiljno zalaufala. Ljudima je dostupno apsolutno sve i mnogo je teže onima koji plasiraju proizvode danas da dođu do konzumenata", kaže on.
Muzička industrija se danas okrenula singlovima. Ukoliko želite da se o vašoj muzici priča samo jedan dan, izbacićete album, ali ako želite da stalno budete u centru pažnje i da se o vama priča izbacićete seriju singlova. Da danas tako razmišlja i većina muzičara potvrđuje Marko Ristić.
"Meni se lično ne sviđa kuda vodi muzička industrija danas jer se potencira na singlovima. U manjini sam i ne mogu da se pitam. To je postala praksa. Proces skupljanja singlova traje po nekoliko godina. Bendovi se menjaju, što je normalan proces i onda dobijaju sliku benda koja je i traje nekoliko godina, umesto godinu dana koliko inače treba za snimanje albuma", priča naš sagovornik.
Ipak, u poslednje vreme se štampa sve više albuma na vinilu. Domaći izdavači su se prilagodili trendovima, pa tako iz godine u godinu možemo da uživamo u sve većem broju izdanja. Kako kaže Uroš Milovanović, prodaja ploča raste iz godine u godinu i da izdavači imaju svoje mesto u muzičkom eko-sistemu.
"Mislim da je položaj izdavača u današnjem svetu striming servisa podjednako uređen kao i pre. Niko tu nikoga ne narušava, samo je pitanje kako će se određeni proizvod plasirati, prestaviti, promovisati... Mislim da je sada jedini problem dostupnost adekvatnih gramofona za kućne potrebe. Mladima je jasno da je ploča neka vrsta trofeja koji imaš u ruci i fizički kontakt sa bendom koji voliš da slušaš", priča on.
Mascom već osam godina organizuje obeležavanje "Record store" dana u Srbiji. Ove godine su zajedno sa "Paralelom - Beogradskim festivalom subkulture" organizovali koncerte ispred njihove prodavnice u Čumićevom sokačetu, a tom prilikom su promovisana i specijalna izdanja na vinilu - povratnički album Ritma nereda "Novo doba" i "Roots" violiniste Nemanje Radulovića.
O pločama smo razgovarali u novom izdanju emisije Pop up:
M. Lazić