Kultura / Pozorište
INFANT pred publikom od neprocenjive važnosti
Internacionalni festival alternativnog i novog teatra, Infant, biće održan od petka 4. do nedelje 6. septembra na otvorenom prostoru u novosadskoj Кineskoj četvrti, pod sloganom "Lična revolucija”.
(Foto: Adam Puškar)
Publika će imati priliku da pogleda tri predstave u takmičarskoj selekciji, po izboru selektorke Sanje Кrsmanović Tasić. Gostuju: Šabačko pozorište sa predstavom "Ana Frank", Teatar Mimart sa predstavom "Algoritam sna" i Bitef dens kompanija sa predstavom "Prostor za revoluciju", obe iz Beograda.
Predstava Srpskog narodnog pozorišta "Кo je ubio Dženis Džoplin?" biće izvedena u čast nagrađenih.
Ulaz na sve programe i predstave ovogodišnjeg INFANT-a je besplatan, ali će se organizatori držati propisanih mera te predstavama neće moći da prirustvuje više od 500 ljudi. Neophodno je nošenje zaštitnih maski, kao i poštovanje propisane distance.
Selektorka INFANT-a Sanja Krsmanović Tasić za Oradio kaže da je održavanje festivala velika pobeda nad pandemijom.
"Zbog situacije sa panedmijom, organizatori su me prvo obavestili kako ne znaju hoće li festivala uopšte biti, a onda su odlučili da se igraju samo domaće predstave, jer je bilo nemoguće da ugostimo predstave iz Brazila i drugih zemalja. Mislim da čak i ove tri predstave, koje ćemo videti, odgovaraju konceptu i temi koju sam postavila. Takođe, predstava koja će se igrati u čast nagrađenih 'Ko je ubio Dženis Džoplin', se apsolutno uklapa u koncept priče o ličnoj revoluciji"
(Foto: Jugoslav Radojević)
Sve tri predstave autorski potpisuju žene. Da li je to slučajno ?
U širem programu koji je trebalo da se desi bilo je i autora, ali, eto, ispalo je da je INFANT sveden na autorke koje su sjajno odgovorile na priču o ličnoj revoluciji i sada su one naše revolucionarke.
Zbog čega je lična revolucija izabrana kao tema?
Ako se sećate prošle godine je tema bila "u potrazi za ljudskošću". U nekom promišljanju te teme i pronalaženju predstava već tada se pojavio pojam lične revolucije. Po meni, sve te revolucije koje su se dešavale praćenjem nekakvog vođe i neke ideologije, ti neki masovni pokreti istomišljenika su se loše završili jer su se te vođe pretvarale u iste one koje su prethodno svrgnuli. To je taj ciklični usud istorije. Smatram da je revolucija i suštinska promena odgovornost svake individue posebno. Ona mora da se vodi nekim etičkim, vrednostima, ekološkim standardima i mora da promisli šta je važno da promeni u svom životu, kako da postane aktivista i menja stvari koje mu ne odgovaraju.
Mislite li da je u vreme pandemije lako doći do tih odgovora?
Ova tema se produbila tokom karantina i vanrednog stanja. Mislim da je svako imao vremena da promisli duboko u sebi šta želi da promeni u životu, da oseti šta je nepotrebno, a šta je suštinski važno. Ja u ovu temu uključujem i ekologiju jer smatram da ova naša prelepa plava planeta trpi i previše. Svaki individualni postupak je važan, svako bacanje pikavca na zemlju. Pitam se razmišljaju li ljudi gde će on na kraju završiti i kakav će uticaj imati. To su takođe neke stvari koje svako od nas treba da razmotri, a da ne pominjem solidarnost, odnos porema drugima, pružanje ruke drugome, to su sve teme koje su važne u priči o ličnoj revoluciji.
(Foto: Srđan Veljović)
Veliki broj samostalnih umetnika trenutno je bez angažmana i primanja. Kako vidite odnos države prema njima i kako im možemo pomoći?
I sama sam slobodna umetnica i mogu vam reći iz tog ugla kako to izgleda. Zaista je situacija zastrašujuća. Mi smo, kao Udruženje samostalnih umetnika, pisali Gradu Beogradu prijave na konkurse, a oni su te konkurse jednostavno ukidali i pravili se da i ne postoje. Tu, dakle, nije bilo pomoći. Pomoglo je to što smo dobili tri puta po 30 000 dinara kao većina zaposlenih. Ljudi su ipak nastavili da rade, bilo pandemije ili ne. Umetnik je umetnik, stalno mu se dešavaju kreativni procesi, makar to sada bilo u nekom stvaranju novih projekata, koji će kasnije biti uklopljeni u nešto veće. Samostalni umetnici i inače teško žive, a sada se ta kriza opasno produbila.
Mnogi festivali u svetu su otkazani, ali će INFANT-a ipak biti. Koliko vam je važno njegovo održavanje ?
Toliko je važno to što će biti održan INFANT uživo i što će biti te interakcije publike i izvođača, da je to od neprocenjive vrednosti. Jako sam ponosna i srećna što je doneta odluka da se to desi jer je važno da pogledamo ove tri predstave koje su u konkurenciji za nagradu. Važno je sada doživeti pozorišnu i plesnu umetnost uživo jer je dosta gledanja u ekrane.
P.K.