Kultura / Pozorište
Edukativno pozorište: neformalna edukacija mladih
Projekat Edukativno pozorište nastao je sa ciljem neposrednog obrazovanja mladih ljudi koristeći pozorište kao medij. Kroz gledanje igrane predstave i učestvovanje u radionicama i u forum teatru, formi koja zahteva aktivnu participaciju publike, srednjoškolci i studenti će imati priliku da pronađu odgovore na mnoga pitanja koja ih muče, a koja se tiču odrastanja. Idejni tvorac projekta, Gea Gojak, približiće vam ideju i tim ljudi koji stoji iza projekta.
Odakle ideja za ovakav projekat?
Budući da se nekoliko članova tima bavi pozorišnom umetnošću ideja o projektu nastala je iz želje da se napravi pozorišna predstava. Razmišljajući o tome šta je ovom društvu u ovom trenutku najviše potrebno, shvatili smo da želimo da naša publika budu mladi i napravimo predstavu za njih, ali da to ima i neku društvenu korist. Kako sam od šeste godine u pozorištu i pre završene akademije, pohađala sam mnogobrojne seminare , obuke i razne metode rada koje su držali priznati svetski predavači, shvatila sam da možemo kroz metodu forum teatra i interaktivnih radionica pružiti mladima jedinstveni prostor u kojem mogu kroz igru isprobavati zamišljene situacije i pronalaziti rešenja bez ikakvih posledica. Doslovno im nudimo prostor za isprobavanje života. Ono što možemo videti na sceni, pa i u životu, je da svako od nas ima svoj cilj ali do njega dolazimo vrlo krivudavim putem jer verujemo da ćemo onda imati bolje rezultate ili se plašimo zamišljenih posledica. Zato se u nama javljaju pretpostavke u vezi sa tim kako će neko reagovati i kakva situacija će se desiti a često i ne znamo prave namere ili uzroke određenih situacija. Upravo zato će naša publika nakon predstave moći postavljati pitanja likovima koje su gledali u predstavi kao bi saznali iskrene odgovore uz pomoć kojih će moći prepoznati uzrok i problem neke od situacija. Na taj način ćemo započeti rad na interaktivnim radionicama.
Šta sve podrazumeva Edukativno pozorište, koji su njegovi segmenti?
Projekat se sastoji iz dva povezana segmenta. Prvi je predstava, a drugi su interaktivne radionice. Predstava će biti rađena po tekstu Rekonstrukcija Staše Bajac koji je 2014. godine dobio Assitej nagradu za najbolji tekst za mlade. Biće prikazan vršnjački odnos i problemi sa kojima se mladi najčešće suočavaju, kao što su spoznaja seksualnosti, promiskuitet, konzumacija opojnih sredstava, bivstvovanje u lošem društvu i posledice istog po život mladog čoveka i njegovu okolinu. Kod nas u regionu se ljudi često bave forum teatrom kao metodom, koji je prihvaćen od Ujedinjenih nacija kao zvanično sredstvo za socijalne promene. Predstave rađene ovom metodom su specifične po tome što su nastale iz životnih primera i situacija, te se najčešće prikazuje nekoliko scena, nakon kojih se pozove publika da postavlja pitanja likovima i daje moguća rešenja za situacije koje su prikazane u scenama. Edukativno pozorište se razlikuje po tome što ćemo mi našoj ciljnoj grupi prvo ponuditi profesionalnu predstavu u celini, kroz koju će upoznati likove, njihova razmišljanja i stavove kroz jedan vremenski period života. Nakon toga, kreće se sa radionicama. Forum teatar se često naziva i pozorište potlačenih, ali mi naše radionice nismo sveli na žrtvu i tlačitelja, jer verujemo da za sve postoji uzrok da bi postalo posledica. Ne stavljamo etiketu ni na koga i ne upiremo prstom ni u koga, nego pokazujemo otvoreno situacije i puteve kojim mladi ljudi mogu da idu. Cilj je pronaći uzroke zbog kojih verujemo u određene vrednosti. Ovaj projekat ne pokazuje jedno tačno rešenje, jer svet nije crno-beo. Naglasila bih još da će prvi put na ovim prostorima profesionalni akademski glumci učestvovati u radionicama Forum teatra, što nam omogućava zahtevan kvalitet rada.
U današnje vreme postoji sistem vrednosti koji se nameće mladim ljudima i koji je prepun zabrana, što upravo može diretno dovesti do buntovnog ponašanja, međutim, Edukativno pozorište ih neće obrazovati na takav način, već će ih naučiti da reflektuju sopstveni život i sami izaberu svoj put.
Da, to je sve proizašlo iz toga na kakvim smo vrednostima stasali. Celo naše školstvo je svedeno danas na to da nas osposobi kao radnike, a niko se ne bavi time da nas osposobi za srećan život . Zato učimo stvari u hodu i prikupljamo vrednosti drugih ljudi. Često radimo stvari jer pretpostavljamo da tako treba i sve se svodi na to šta neko misli, da li ćemo biti prihvaćeni i kako će se naše akcije projektovati na druge ljude. Zato se ovaj projekat bavi neposrednom edukacijom. Ideja ovog načina edukacije nije u tome da pokaže ispravan put, već da ponudi sredstva kojim svi mogući putevi mogu biti isplativi. Verujemo da ćemo ovim načinom promeniti odnos mladih prema edukaciji koju nažalost često smatraju dosadnom. Edukacija treba da bude zabavna, da bude podsticaj za razvitak osobe, da oplemenjuje ljude i nudi širok spektar mogućnosti, a ne da nameće mišljenja, zastrašuje i ograničava. Upravo zato mi nikog ne nazivamo tlačiteljem, jer kako mislite da će netko želeti da se promeni ako ga etiketirate kao lošeg.
Istovremeno, ovaj projekat je edukacija kroz umetnost. Mladi ljudi se edukuju ne samo o socijalnim problemima, već se neposredno uče I kulturi odlaska u pozorište I poštovanju umetnosti I kulture. Da li je to krajnji cilj projekta?
Zapravo to prvenstveno nije bio cilj. Edukativno pozorište se bavi socijalnim temama, a pošto u novosadskim školama ne postoji aktivna nastava sa temom razvoja celokupne ličnosti učenika, ovaj projekat je osmišljen kako bi poboljšao kvalitet života mladih ljudi. Pozorište kao medij je odabrano jer je vizuelna umetnost. Mi ćemo im pružiti vizuelizaciju mogućnosti koja će ostati u njihovoj podsvesti kao slika. Kao aktivna publika, preko forum teatra, imaće priliku da stupe u dijalog sa glumcima, odnosno likovima na sceni. U trenutku kada publika ima rešenje na datu situaciju koju su videli u predstavi, može se javiti, zameniti glumca na sceni i dati rešenje, tako da će se mladima približiti pozorište kao medij jer mogu i samo da budu deo te scene i igre.
Tim projekta čine mladi kreativni ljudi iz različitih branši, od reditelja do likovnih umetnika, predstavi
nam ih ukratko.
Edukativno pozorište je pokrenulo Udruženje građana Umivanje i Asocijacija univerziteta u Novom Sadu. Predsednik Umivanja, Đorđe Marković, deo je ovog projekta. On je diplomirani MA grafičar, ali je ostvarivao pozorišne scenografije u zemlji i inostranstvu.
Momčilo Miljković je reditelj koji je do skoro radio kao reditelj kuće u Pozorištu mladih u Novom Sadu. Njegova predstava Razgovori u četiri oka Ingmara Bergmana je nešto što me je oduševilo kada sam prvi put gledala jer na vrlo emotivan, jednostavan I iskren način prikazuje život I porodične I ljubavne odnose.
Marijana Topo je predsednica Studentske asocijacije Univerziteta u Novom Sadu, PR projekta, je do sada radila kao koordinator na projektima koji su vezani za Univerzitet. Nju zanima I umetnička strana projekata, tako da je upravo to ono što nas sve vezuje – ljubav prema pozorištu i prema umetnosti. Osećam da smo svi tvorci ovog projekta jer jedni bez drugih ne možemo. Ja sam diplominara MA glumica, biću asistent režije I koordinator radionica, a sa nama su i ULICE fotografija jer smo došli na ideju da ceo projekat bude dokumentovan fotografski, ali I umetnički, što je još jedan propratni segment.
Da li planirate da nastavite da se bavite sličnim projektima u budućnosti?
Naravno, naša ideja je Edukativno pozorište zaživi I kao projekat koji će se odvijati dva puta godišnje. Trenutno radimo na programu koji je upućen srednjoškolcima i studentima, ali želimo da se bavimo ljudima različitih životnih dobi. Ono što bi bilo najlepše je da se napravi neformalna nastava gde će se mladi edukovati o socijalnim temama.
Edukativno pozorište je deo SuperSte projekta koji je pokrenula Erste fondacija, a njihov rad možete pratiti na njihovim Fejsbuk i Tviter stranicama.
S.B.