Kultura / Film
The Last Duel: Kako smo se od Srednjeg veka malo promenili
"Poslednji dvoboj" (The last duel) Ridlija Skota plete priču oko istorijskog događaja u Francuskoj, kada je održano poslednje takozvano suđenje dvobojem između dva plemića. Vitez Žan de Karuž (Met Dejmon) optužuje nekadašnjeg prijatelja Žak Le Grija (Adam Drajver) da je silovao njegovu suprugu Margaretu (Džodi Komer) i traži zadovoljenje dvobojem, čiji bi ishod trebalo da odluči da li je optužba istinita ili nije.
To je posednji, u istorijskim arhivama zabeležen, slučaj ovakvog sudskog procesa odobrenog od strane kralja Šarla VI.
Ridli ovu priču priča iz tri ugla. Prvu verziju gledamo očima de Karuža koji voli svoju suprugu, osetljiv je na nepravdu i dosta mu je tiranije nekadašnjeg prijatelja. Druga priča, koju nam daje Le Gri, de Karuža opisuje kao zavidnog i nepismenog razmetljivca, sirovog čoveka nevelikih intelektualnih kapaciteta, a njegovu suprugu Margaritu kao nezadovoljnu ženu svojim brakom u koju se Le Gri iskreno zaljubio.
THE KING - SLOŽENI LIKOVI VEĆI OD SPEKTAKLA
Margaritina strana priče stiže pred kraj. U ovoj verziji i de Karuž i Le Gri su, svaki na svoj način, tipični srednjovekovni nasilnici, loši i neosetljivi mužjaci koji ne vide dalje od sopstvene pohote i ega.
Samo jedna od tih priča je istinita.
U eri #metoo pokreta, ovaj film je doprinos Ridlija Skota buktećoj raspravi o razmerama zlostavljanja žena u savremenoj civilizaciji. Njegov film smešten je u srednji vek, ali priču o silovanju, nezainteresovanosti sistema za to, muškom svetu koji nameće svoje stavove na tu temu i istiskuje žrtvu iz svakog dela procesa, kao da je smestio u milje savremenog sveta.
I to je možda najtanji deo ovog, inače veoma dobro snimljenog filma. Naime, istorijski gledano, većina dilema, savremenih stavova i mišljenja, iznesenih u ovom filmu, u Srednjem veku nije mogla ni da se zamisli. Istoričari su Ridliju taj manir guranja modernih mišljenja u srednjovekovni milje zamerali još kod "Nebeskog kraljevstva".
Ipak, kao politički usmerena drama koja nam pripoveda o kontinuitetu muškog sveta, koji smatra da ima tapiju nad ženskim delom populacije, ovaj film funkcioniše. On, svojom mučnom i neprijatnom atmosferom, viče i upozorava: "Ovako izgleda problem o kojem govorimo u Srednjem veku, mislite li da su se stvari bitno promenile od tada?"
RIDLI SKOT NAJAVLJUJE SERIJE BAZIRANE NA ALIENU I BLADE RUNNERU
Likovi koje su igrali Džodi, Met i Adam fascinantno su portretisani, gluma je vrhunska i tu nema velikih zamerki.
Jedina i ne mala zamerka ostaje to mešanje savremenih stavova u srednjovekovnu čorbu. To se oseti, deluje neprirodno i kvari inače dobar utisak. Što se poruke tiče, ona je nedvosmislena.
Petar Klaić