Kultura / Film
Oskari danas: Mlaki filmovi, loša gledanost i šamari
Prenos ceremonije dodele Oskara iz godine u godinu privlači sve manji broj ljudi. Prošle godine je, na primer, zabeležena najmanja gledanost prenosa u istoriji. Sa oko 43 miliona gledalaca u Americi 2014. godine brojevi su pali na samo 9.85 miliona te 2021. godine, što je skoro četiri puta manje.
Foto: Pixabay
Ove godine se ipak digla prašina oko Oskara, ali ne zbog filmova, već zbog šamaranja voditelja Krisa Roka, kojeg je u direktnom prenosu ošamario glumac Vil Smit. Kako navodi autor filmskog bloga Deda Milorad Milorad Milovanović, poraz je što se prestižni filmski događaj pretvorio u rijaliti.
"Pad je počeo za vreme pandemije, jer je i filmska industrija za to vreme bila u ozbiljnom problemu. Sve zavisi od rejtinga i oglašivača, što je gledanost veća oni će više zaraditi. Filmska industrija je u zapećku i serije i striming servisi su preuzeli primat. Sve je manje dobrih priča na filmu, što pokazuju i nominovani filmovi koji su dosta mlaki", kaže naš sagovornik.
Filmski kritičar Đorđe Bajić kaže da je očigledno da ljude sve manje zanima glamur koji Oskar i Holivud nude, ili su to bar ranije činili.
"Holivud više nije ono što je nekada bio. Ranijih godina, npr. devedesetih, to je bio veliki događaj, nešto posebno. Činjenica je da se to polako krnjilo i da je to postalo nešto što 'može, ali i ne mora". To je i najgore za manifestaciju, da ona nije ta koja diktira, nego da prati trendove i pokušava da se prilagodi", objašnjava Bajić.
Činjenica je da iz godine u godinu sve više prostora dobijaju mali, indie filmovi, koji ne prolaze dobro na blagajnama bioskopa, ali imaju podršku kritičara. Publika okrenula striming servisima, dok se u bioskopima najviše prikazuju blokbasteri poput Marvelovih i DC-jevih naslova, podseća Milorad Milovanović.
"Akademija je 2018. htela da uvede kategoriju 'popularni film' jer sada bioskopi funkcionišu isključivo zbog blokbastera. 'CODA' je film sa striming servisa i on, da je prikazan u bioskopima, finansijski ne bi mogao da se takmiči sa npr. 'Spajdermenom' koji se pojavio ove godine. Holivud se manje više uvek svodio na zaradu i sve je manje filmova koji mogu da se takmiče za Oskara", objašnjava on.
Najveći "oskarovski" hitovi u poslednje vreme su, čini se, filmovi nastali van engleskog govornog područija. Pitanje je koliko bi ljudi pogledalo, na primer, "Parazita" Bong Džun Hoa koji je 2020. godine dobio Oskara za najbolji film.
"Ove godine je to bio film 'Povezi me' (Drive my Car) koji je bio među deset nominovanih u toj opštoj konkurenciji. Amerikanci u poslednje vreme vole da ubace poneki film iz ne-engleskog govornog područija. Organizatori nisu sigurni da li od Oskara hoće da naprave nagradu za najbolji američki film ili žele da šire tu priču i postanu nagrada za sve. Postoji kategorija za filmove van engleskog govornog područja, za koju neću da kažem da je izgubila na važnosti, ali je dovedena u pitanje", priča Đorđe Bajić.
Činenica je da ni bioskopi ni Oskari neće umreti, ali je pitanje kako će se prilagoditi novim trendovima koje predvode, pre svega, striming servisi. I ove godine je najviše nominacija imao Netfliksov film "Moć psa", doduše na kraju je ostao kratih rukava i od 12 mogućih osvojio samo jednog Oskara.
Padom popularnosti Oskara bavili smo se u novom izdanju emisije Pop up:
M. L.