Društvo
Stajanje u autobusima između zakona i realnosti
Većina studenata koji nisu iz Novog Sada praznični vikend iskoristila je za putovanje kući. Tih dana se u autobusima koji polaze iz Novog Sada traži karta više. U želji da se prevezu od tačke A do tačke B mnogi pristaju da stoje u već punim autobusima.
Najveće šanse da umesto na sedištu završite držeći se za šipku su vikendom ili za vreme praznika, kada studenti koji nisu iz Novog Sada odlaze kućama. Prema rečima pravnog savetnika Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine Mirka Alfirovića ovako nešto je zabranjeno zakonom.
"Putnici koji koriste usluge prevoza u međumesnom saobraćaju ne bi smeli da stoje u autobusima, tako da bi trebalo da se prodaje tačno onoliko karata koliko ima sedećih mesta. Sve ostalo je kršenje propisa kojima se uređuje bezbednost saobraćaja i generalno drumski saobraćaj. Putnici kojima je prodata karta a nemaju mesto za sedenje, trebalo bi taj slučaj da prijave saobraćajnoj inspekciji, to je njihovo pravo", kaže Alfirović.
U Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine navode da putnici ne koriste ovo pravo u dovoljnoj meri, zato što im je najbitnije da se prevezu do željene destinacije. Ovo potvrđuju i anketirani studenti novosadskog univerziteta.
"Iskreno nemam problema s tim, pošto mi je, kada idem iz Subotice za Novi Sad, samo bitno da stignem do Novog Sada, nebitno da li ću sedeti na podu ili na sedištu. Samo mi je bitno da dođem što pre".
"Ne smetaju mi same gužve kao gužve, ali ono što me nervira su neodgovorni postupci autoprevoznika, zato što prodaju često više karata nego što imaju. Čak nemaju opciju rezervisanja mesta, što je ono što je neodgovorno i što bi trebalo neko da sankcioniše. Da li bih ja tako nešto prijavio inspekciji? Pa, prijavio bih kada bi znao da će imati nekih posledica".
"Što se tiče gužvi, česte su, pogotovu od kad je prestala da radi železnica Beograd – Novi Sad. Nisam znala da imam to pravo, zato što mi se jako često dešavalo da stojim u autobusu. Sad pošto znam da imam to pravo, da iskoristila bih ga".
U strukturi ukupnog broja saobraćajnih nezgoda autobusi učestvuju u oko šest odsto, kažu podaci za poslednjih pet godina. Profesor Fakulteta tehničih nauka Dragan Jovanović, kaže da stajanje u autobusima ima niz negativnih efekata za putnike.
"Pre svega, za bilo kog putnika u vozilu, pa i u autobusu, važno je da sedi i na bilo koji način ne narušava upravljanje vozilom. Ukoliko dođe do saobraćajne nezgode, putnici koji stoje ne samo da će lično pretrpeti povrede, već svojim telom eventualno mogu povrediti i ostale putnike u autobusu", objašnjava Dragan Jovanović.
Na pitanje koje smo uputili brojnim autoprevozničkim firmama, o tome kako postupaju kada je interesovanje za polazak veće nego što ima mesta u autobusu, odgovor smo dobili samo iz Bečejprevoza i Niš ekspresa. Kako navode u obe firme, u autobuse primaju putnike samo do popunjenosti kapaciteta, a po potrebi se uvode i dodatni polasci. Inače, za primanje većeg broja putnika od dozvoljenog, prevoznicima su predviđene kazne od 300 hiljada do milion dinara.
M. L.