Društvo
Šta smo sve i zbog čega guglali u 2023.
Gugl je nedavno objavio najpretraživanije pojmove u našoj zemlji. Na prvom mestu našao se zemljotres, a tu su još Žarko Laušević, Izrael, Zadruga 6, "Južni vetar: Na granici", Palestina, Partizan - Real Madrid, Aleksa Avramović, Saša Vidić i Metju Peri. Pokušali sam da otkrijemo zbog čega su baš ti pojmovi bili najguglaniji u Srbiji.
Početak godine obeležili su jaki zemljotresi u Turskoj i Siriji koji su odneli više od 50 hiljada života. Bila je to udarna vest u celom svetu i stoga ne čudi što je to bio pojam koji su građani Srbije najviše pretraživali, smatra sociološkinja Isidora Pejakov.
"Zaista je cela Evropa bila pogođena time i sve internacionalne agencija za pomoć su učestvovale u tome da pomognu Turskoj i Siriji da se oporave od takvog zemljotresa. Tako da uopšte ne iznenađuje što je to bio prvi pojam. Najviše zbog toga što je Turska geografski dosta blizu našoj zemlji, a i Srbija sama po sebi ume da bude trusno područje. To smo naučili, na primer, iz zemljotresa u Kraljevu koji se desio pre nekoliko godina i koji je razorio grad. Tako da strah ljudi od ponavljanja zemljotresa prosto budi radoznalost", kaže naša sagovornica.
Kada su u pitanju Izrael i Palestina, Isidora kaže da je veoma zanimljivo to što su oni razdvojeni na listi najpretraživanijih pojmova u Srbiji. Činjenica da ljudi guglaju o tome pokazuje da su radoznali da nauče gde se te dve zemlje nalaze geografski i zašto su uopšte u konfliktu, smatra naša sagovornica.
"Mislim da pretraga Izraela i Palestine nije iznenađujuća u našem društvu, pogotovo što je nama taj konflikt veoma blizak zbog situacije sa Kosovom. Mi se nekako identifikujemo sa tim konfliktom zato što je sličan, u smislu da postoji teritorija čija sudbina nije određena. Ljude zanima zbog čega postoji taj konflikt, kako izgleda i tako dalje. Naravno, mi ne znamo kada su ljudi to pretraživali, na koje izvore su kliktali i šta su tačno čitali. Vrlo je moguće da su to bile samo pretrage, čisto da se neko edukuje o tome gde se tačno nalazi ta Palestina, gde se nalazi taj Izrael, možda neke osnovne podatke o njihovoj populaciji, a moguće je i da su ih zanimale vesti. Mislim da veliku ulogu u tome šta će ljudi pretraživati na internetu igraju mediji - novinski članci koji se plasiraju u javnost, portali i naravno televizijske vesti. Tako da to nekad zainteresuje ljude da naprave neku svoju istragu. Ali, vrlo je bitno da ljudi koji pretražuju te pojmove gledaju da skupe informacije iz izvora koji su validni i koji će objektivno izveštavati o određenom događaju", ističe Isidora.
foto: Alamy
Još jedan od razloga zbog kojih su se Izrael i Palestina našli među najpretraživanijim pojmovima Isidora vidi u potrebi ljudi da se opredele na kojoj su strani.
"Vrlo je bitno kada se ti stavovi formiraju da su sve infomracije sagledane i da se ljudi što više edukuju i informišu o tim situacijama. Mislim da je izraelsko-palestinski konflikt veoma kompleksan, kako na političkom, tako i na kulturološkom i istorijskom nivou. On predugo traje i formirati olako stavove o tome je veoma teško i neodgovorno. Iskreno se nadam da se ljudi koji su pretraživali zaista nešto novo i naučili iz tih pretraga. Kod nas postoji kultura u medijima da se raspiruju i jako podržavaju negativne vesti. To je jako popularno, jako zastupljeno, jer loše vesti se bolje prodaju nego dobre. To ljude privlači i mislim da u nekom momentu šire narodne mase počinju da budu zavisne od tih loših vesti i da samo traže loše vesti i kad ih nema. Tako se naši novinari, pogotovo na nacionalnim televizijama, hrane tom ljudskom potrebom za lošim vestima i za što više detaljisanja o tome, što zauzvrat proizvodi to da su naši ljudi zainteresovani za takvu vrstu vesti i da onda i sami pretražuju", naglašava naša sagovornica.
Među najguglanijim pojmovima u Srbiji našle su se i poznate ličnosti koje su nas napustile u 2023. godini. Tu su glumci Žarko Laušević i Metju Peri, kao i modni kreator Saša Vidić. Psiholog Marko Nikolić to objašnjava kroz termin parasocijalni odnos. U pitanju je tendencija publike da razvija osećanja prema fiktivnim likovima i/ili poznatim ličnostima.
"Mi ne poznajemo tog glumca, umetnika ili sportistu, ali veoma nam je žao što se to desilo. Taj odnos se stvori kroz njihova dela, serije, filmove, događaje, jer se ljudi zbliže na nekom nivou, a taj nivo verovatno jeste jedan intimni nivo koji su ti umetnici ponudili kroz svoja dela. To pomaže ljudima da se oni na neki način isprojektuju na te ljude, da se povežu, razmišljaju o njima i tako dalje. Kroz neko vreme oni ih i zavole, na nekom nivou. Onda, naravno, kad ti ljudi umru dolazi do tuge, žalosti, koje onda oni pokušavaju da suzbiju tako što guglaju, nešto čitaju o njima, objašnjavaju sebi neke stvari i tako dalje", objašnjava Marko.
foto: Vesna Lalić
Interesantno je i da se rijaliti Zadruga već godinama unazad nalazi na listi najguglanijih pojmova u Srbiji. Novinar Stefan Kosanović smatra da su dva razloga zbog kog je Zadruga i u 2023. bila jedan od najpretraživanijih pojmova. Prvi je to što ima veliku pažnju javnosti, a drugi što je jedan od glavnih zahteva na protestima bio ukidanje tog rijalitija.
"Mislim da je jedan dobar deo godine u svim medijima, da li tabloidnim ili onim objektivnijim, zapravo bilo reči o tom rijalitiju. Onda je dosta ljudi, pretpostavljam, pretraživalo da vidi koji je status i da li se išta desilo. Tu je i ona stara priča o tome da neko ko prati rijaliti ne može da isprati sve, pošto se on dešava 24 sata. Dođe s posla, onda gugla da vdi najnovija dešavanja, pošto svi tabloidi prate jedan te isti rijaliti. Sam Gugl im onda predstavlja neku vrstu 'home pagea' za rijaliti koji vole", kaže Stefan.
Mladi sa kojima smo razgovarali dali su prilično različite odgovore. Neki su guglali određene pojmove, neki gotovo sve, a neki nijedan. Marko (26) kaže da je najviše pretraživao Izrael i Palestinu kako bi se informisao, jer su društvene mreže postale previše nepouzdane kada su u pitanju krizne situacije.
"Guglao sam, takođe, Metjua Perija nekoliko puta, kako bih saznao da li postoji nova informacija o tome kako je umro. Partizan i Real Madrid nisam direktno guglao, ali sam pratio rezultate zato što me je impresionirao učinak Partizana u prve dve utakmice. Jednom sam izguglao i 'Južni vetar: na granici' nakon što je izašao, da bih video koja mu je ocena na IMDB-ju", kaže Marko.
OBRATI PAŽNJU
Branislava (28) pretraživala je većinu pojmova koji su se našli na listi.
"Zemljotresi u Turskoj i Siriji su obeležili početak ove godine kao najpotresnije vesti iz sveta u tom trenutku i svi smo strepeli šta se to tamo događa. Dosta sam se informisala o tome, dosta sam pretraživala, iz više izvora tražila informacije. Žarko Laušević je jedan od mojih omiljenih glumaca, potresla me je vest o njegovoj smrti. Tih nekoliko dana su moje gugl pretrage dosta bile u znaku njegovog života, a i šta se tačno dogodilo kada je preminuo. Izrael i Palestina su, takođe, loše vesti koje su obeležile ovu godinu. Bilo mi je bitno da se informišem o tome, da shvatim šta se tamo dešava. Vest o smrti Saše Vidića je takođe obeležila početak ove godine. Nisam dovoljno znala o njemu, osim da je cenjeni modni kreator. Tako da sam i njemu posvetila gugl pretrage nakon tog tužnog događaja. Tako je bilo i sa Metjuom Perijem. Doduše, Metju Peri je neko ko je stalno bio prisutan u mojim pretragama, neko ko me stvarno nasmejao i usrećio tokom svoje bogate karijere", priča Branislava.
Za razliku od Branislave koja je pretražila skoro sve, Sanja (26) nije pretraživala nijedan od navedenih deset pojmova.
"Nemam pojma o kom je zemljotresu reč. Jako mi je tužno to što je na četvrtom mestu Zadruga. Verovatno zato što živim, kao i svi, u svom mehuriću gde nema ljudi koji prate Zadrugu. Nadala sam se da je to broj ljudi koji je ograničen, koji je jako mali i da su samo glasni, pa da mi mislimo da je to neka većina. Ako su ovi podaci tačni, jako mi je tužno, ali s druge strane svako radi i gleda ono što želi. Valjda i svako ima svoju satisfakciju u tome. Ne možemo svi da slušamo Radio Beograd 2 u slobodno vreme. Od ovih ljudi koji su pretraživani, nemam pojma, osim Žarka Lauševića, koji ljudi su u pitanju", kaže Sanja.
Poređenja radi, najguglaniji pojmovi na globalnom nivou dosta se razlikuju od onih u Srbiji. Na prvom mestu je YouTube, slede Facebook i Pornhub, a tu su još vremenska prognoza, Amazon, reč "translate", XVideos, Google translate, Gmail i WhatsApp Web.
Prilog o najguglanijim pojmovima u Srbiji poslušaj u novoj epizodi emisije "Šta se kuva?":
S. Rudakijević