Društvo / Obrazovanje
Studentski veb servis - ušteda ili gubljenje vremena
Pomalo je tužno to što u doba moderne tehnologije, pojedini studenti za vreme ispitnog roka više imaju problema sa veb servisom nego sa samim ispitima. Ideja je odlična, međutim, način na koji funkcioniše na nekim fakultetima nije tako sjajan.
Veb servis imaju gotovo svi fakulteti u Novom Sadu. U teoriji, oni služe kako bi studentima olakšali prijavu ispita i bespotrebno odlaženje na fakultet u periodu pripremanja ispita. Ne postoji, međutim, jedna osoba koja je za veb servise zadužena na nivou celog univerziteta, pa se tako njegova funkcionalnost razlikuje od fakulteta do fakulteta.
Pomalo komplikovana situacija je na Poljoprivrednom fakultetu, gde iako postoji veb servis, studenti ne mogu sve da završe on line, nego moraju da odlaze na šalter kako bi prijavili ispite. Zašto? Nikome nije jasno.
Na veb servisu Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja većih propusta nema, pa studente iznenadi pitanje da li je sve ok.
Možda i najdrastičnija razlika kada je u pitanju funkcionisanje veb servisa vidi se upoređivanjem Fakulteta tehničkih nauka i Filozofskog fakulteta.
Studenti Filozofskog fakulteta nisu zadovoljni. Način na koji je regulisana prijava ispita, ne stvara im muke, ali daleko od toga da problema nema. Kada je u pitanju sam proces pristupanja veb servisu, ukoliko studenti ne pristanu na to da je stranica na kojoj se on nalazi nebezbedna, neće biti u mogućnosti da se uloguju. Osim toga, prijavljeni ispiti ne mogu da se odjave u situacijama kada studenti ipak odluče da na njega ne izađu. Samim tim, ne vraća im se ni novac koji su dali da bi taj ispit prijavili.
Niko od studenata sa Fakulteta tehničkih nauka ne pronalazi se u ovoj situaciji. Njima na veb servisu i prijava i odjava ispita funkcionišu odlično. Dakle, ako neko prijavi ispit pa se predomisli, bez problema može da ga odjavi nekoliko dana pre samog termina.
Šef IT službe FTN-a Igor Zečević, za Oradio objasnio je koja je zapravo bila namena i ideja kreiranja studentskog veb servisa.
"Prva verzija studentskih veb servisa na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu uvedena je u upotrebu 2005. godine. Inicijalna verzija omogućila je studentima prijavu i odjavu ispita, bez potrebe da lično odlaze na šalter studentske službe. Danas najveći deo interakcije studenata sa studentskom službom obavlja se posredstvom veb servisa, što studentima znatno štedi vreme, dok Studentskoj službi omogućava brži i lakši rad. Svaki student po upisu na fakultet dobija virtuelnu finansijsku karticu, na koju sredstva može uplatiti kroz personalni poziv na broj" rekao nam je Igor.
Da sve ponuđene opcije u praksi funkcionišu onako kako je u teoriji zamišljeno, govori činjenica da studenti sa FTN-a na veb servis nemaju nikakve zamerke.
Dosta toga je korisno, ne mogu naći iskreno ništa posebno što bih zamerio kada je u pitanju rad, odnosno način funkcionisanja našeg veb servisa.
Kada je u pitanju moj fakultet, što se toga tiče stvarno ne mogu da se požalim. Sve funkcioniše i više nego dobro.
Ne smeta mi ništa, dosta su ažurni i brzi, sve je dobro organizovano i odlično odrađeno.
Filozofi zamerke ipak imaju. U razgovoru sa njima čuli smo, uglavnom, da sajt nije najkvalitetniji. Prema njihovim rečima, snalaženje je jako teško i potrebno je dosta vremena za to. Ni sam veb servis nije najbolji jer "ne postoji dobra povezanost".
"Ne znam zašto fakultet ne iskoristi novac koji studenti uplaćuju svakom školarinom i prijavom ispita, da unapredi sajt ili za stvaranje određenog softvera gde bismo imali možda i mobilnu aplikaciju, zahvaljujući kojoj bismo bili konstantno povezani sa ovim što se dešava", rekao nam je jedan od studenata.
Prema navodima studenata, veb servis ima i pozitivnih strana, ali "na žalost samo u teoriji". Studenti tvrde da servis "redovno pada" ako se istovremeno prijavi više studenata, što je realno vrlo očekivano u toku ispitnog roka.
Poseban trn u oku studentima su ankete, odnosno evaluacija rada profesora kojih ima mnogo i potpuno su, prema mišljenju studenata, nebitne.
"Te ankete su mogle da budu rešene na drugi način. Ovako samo oduzimaju vreme. Pored toga, ne možemo da znamo ni da li su anonimne ukoliko, na primer, hoćemo negativno da ocenimo nekog profesora. Još jedan od problema našeg veb servisa je i to što, kada želim da se prijavim, izlazi mi obaveštenje da idem na nebezbednu stranicu", rekla nam je jedna studentkinja.
Jedna studentkinja svoje nezadovoljstvo podelila je sa članovima grupe Filozofskog fakulteta na fejsbuku:
Na Fakultetu tehničkih nauka, ankete i jesu rešene na drugi način. Igor Zečević objasnio nam je da je anketiranje propisano pravilnicima FTN-a i Univerziteta u Novom Sadu i u skladu je sa akreditacijom Visokoškolskih ustanova i Zakonom o visokom obrazovanju.
"Anketiranje je sastavni deo izveštaja o samovrednovanju nastavnog procesa. Za popunjavanje anketa studentima na raspolaganju stoji određeni vremenski period i nijedna druga aktivnost na servisu kao što je prijava i odjava ispita, nije uslovljena popunjavanjem anketa."
Ekipa Oradija kontaktirala je studentsku službu Filozofskog fakulteta u Novom Sadu da ih pita zbog čega ovakvi ovakvi problemi postoje, međutim oni ne smeju da daju izjave bez dozvole koordinatorke službe. Koordinatorka službe nije odgovorila na mejl ni nakon nedelju dana, kao ni profesori informatike.
M. M.