Društvo / Obrazovanje
Obrazovanje Roma: Edukativna zapuštenost kao problem
Veliki broj Roma koji žive u Srbiji nije obrazovan. Nakon osnovne škole, koju takođe mnogi ne završe, Romi se najčešće ne opredeljuju za srednjoškolsko i fakultetsko obrazovanje. Prepreke su najčešće socijalne prirode, ali je prisutan i strah od diskriminacije. U emisiji "Pokretač" probali smo da saznamo koji su to najčešći problemi kada govorimo o obrazovanju Roma i kako doći do dugoročnog rešenja.

Studentkinja treće godine psihologije na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu Sevđulje Ramadani kaže da je oduvek znala da želi da studira. Smatra da je obrazovanje jako bitno i kaže da to nosi iz kuće. Ona poručuje mladim Romima da su svi jednaki i da će, ako dovoljno žele, sigurno uspeti u tome.
"Uglavnom sam nailazila na pozitivne reakcije tokom mog obrazovanja u srednjoj školi i ovde na fakultetu. Upravo je stvar socijalizacije i stvar vaspitanja da učimo da poštujemo različitosti i da budemo tolerantni. Mislim da je poštovanje prava najvažnija stvar na koju treba da se fokusiramo kada pričamo o obrazovanju svih, uključujući naravno i romsku populaciju. Sada postoje razne pomoći i razni putevi da se obrazujemo, stipendije, pomoći i afirmativne mere. Takođe, mislim da se u nekim segmentima može dogoditi da se krše neka prava ili da dolazi do diskriminacije, zbog čega se neka deca mogu povući iz tog sistema obrazovanja", navodi naša sagovornica.
Psihološkinja Ivana Pantić već godinama u prihvatilištu i savetovalištu radi sa romskom decom. Ona smatra da sredina mora da se prilagodi specifičnostima romske zajednice, prvenstveno sistem obrazovanja, nastavnici, ali i okolina i porodica
"Ja radim sa ekstremno ugroženom decom, koja dolaze iz teškog siromaštva. Motivacija nije problem, deca se lako mogu motivisati za obrazovanje i za školu i to nije problem. Prevashodno imamo problem sa edukativnom zapuštenošću. Tu ključnu ulogu treba da ima sistem socijalne zaštite, koji treba da reprezentuje dobar socijalni model koji ovo društvo još uvek ne uređuje. Ima fenomenalno talentovane dece koja mnogo mogu da postignu, ali se ne osećaju dobro u tom sistemu", tvrdi Ivana.
Građani sa kojima smo razgovarali imaju različite stavove o ovom problem. Neki smatraju da za Rome postoje bolje podsticajne mere nego za ostale građane, dok drugi kažu da ne bi voleli da se nađu u njihovoj situaciji.
Nenad Vladisavljev, predsednik Udruženja romskih studenata kaže da se situacija od kada je on počeo da studira mnogo poboljšala i da romskih studenata danas ima deset puta više nego pre desetak godina. On problem i prepreku u obrazovanju i danas vidi u neodovoljnoj informisanosti i motivaciji kod Roma.
"Prema našoj proceni, na Univerzitetu u Novom Sadu ima oko 80 studenata Roma. Očekivanja koja mi postavljamo kao zajednica su niža nego kod većine drugih. Da budemo sasvim iskreni, obrazovni sistem se dosta otvorio za Rome. Postoje mogućnosti za obrazovanje Roma, naravno, postoje uvek neke prepreke i treba klesati pristup obrazovanju još, da bi ono bilo odgovarajuće, da bi moglo da prihvati sve te različite situacije u kojima se različiti ljudi, pa i Romi nalaze", ističe sagovornik Oradija.
Situacija u Srbiji kada je u pitanju obrazovanje Roma je na nezavidnom nivou. Oni su jedna od najbrojnih manjina u Srbiji, a u isto vreme su i najneobrazovaniji. Mladih i uspešnih Roma danas je malo, ali su kako kažu, spremni da i sami pokrenu i motivišu svoje sunarodnike, da dođu u klupe i uhvate se knjige.
Ovaj prilog možete preslušati u emisiji Pokretač, na našem podcastu.
Isidora Pilipović
fotografije: madewithover.com