Društvo / Obrazovanje
ChatGPT u obrazovanju: pomoć ili prepreka akademskom poštenju?
Primena veštačke inteligencije poslednjih nekoliko godina postala je sve učestalija među studentima, ali i profesorima na fakultetu. ChatGPT, jedan od najpoznatijih alata veštačke inteligencije, sada može, uz nekoliko komandi, da napiše ceo akademski rad.
Do zloupotrebe ovog alata može doći vrlo lako, što pokazuje primer studentkinje Andree Mihalj.
"Nije baš ponosno za reći, ali koristila sam ChatGPT u jednom radu koji je nedavno trebalo da pišem za fakultet. Zbog nedostatka vremena za pisanje, htela sam sama sebi da olakšam, baš zbog toga što mi tema nije bila toliko srodna. Kasnije, kad sam finalizirala taj rad, profesor je to 'provalio' kroz aplikaciju koju oni imaju i onda mi je bio rad vraćen - ili da ispravim ili da više ne šaljem", priznaje Andrea.
Ipak, postoje i oni koji su svesni funkcionisanja veštačke inteligencije, te se njome služe pažljivije.
"Koristim veštačku inteligenciju, najčešće ChatGPT. Mislim da je to vrlo korisno, pogotovo za nas studente, ali takođe mislim da treba da se reguliše sama upotreba veštačke inteligencije. Dešava mi se da negde zastanem kada pišem neki tekst i da mi tu ChatGpt pomogne ako mi nedostaje neka reč ili inspiracija, ali mislim da se na pravi način i savesno služim veštačkom inteligencijom", kaže studentkinja Branka Plavšić.
Profesor Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, Norbert Šinković ističe da je imao iskustva sa studentima koji zloupotrebljavaju moć veštačke inteligencije.
"Imao sam priliku da prepoznam nekoliko radova koji su nastali potpuno uz pomoć veštačke inteligencije. Mi imamo određene softvere koji nam sugerišu njeno potencijalno korišćenje. Vi ne možete tuđi rad, u ovom slučaju rezultat rada jedne alatke, da predstavite kao vaš rad", kaže Šinković.
On dodaje da ne treba izbegavati upotrebu veštačke inteligencije, ali da nju mora da prati kritičko razmišljanje.
"Mi naše studente moramo da ohrabrujemo da to koriste i da se upoznaju sa načinom rada i funkcionisanjem tih alata. Ne možemo negirati postojanje AI tehnologija, ne možemo i ne smemo negirati korišćenje tih alata, kako u nauci tako u svakodnevnim poslovima. Ono što je naš posao kao profesionalaca i profesionalki, jeste da imamo kritički pristup prema onome što kao rezultat dobijamo na tim platformama", kaže naš sagovornik.
Upotreba alata veštačke inteligencije u akademske svrhe ima veliki potencijal da unapredi i doprinese obrazovanju studenata, a mnogi poznati univerziteti poput Oksforda, Jejla i Harvarda već su uveli veštačku inteligenciju u svakodnevnu upotrebu. Međutim, važno je da se njima služimo odgovorno, uz poštovanje etičkih principa i akademskih normi.
Bavili smo se ovom temom u novoj epizodi emisije Šta se kuva:
Anja Kovačević
Foto: Pexels, lična arhiva