Društvo / Intervju
Pametne klupe iz Srbije u Londonu
Kompanija Strawberry Energy iz Beograda, koja je počela kao studentska, sada svoje pametne klupe postavlja po celom svetu! Razgovarali smo sa osnivačem Milošem Milisavljevićem o pametnim tehnologijama, korišćenju obnovljivih izvora energije, njihovom uspehu i budućnosti zelenih tehnologija.
Ideja vašeg Strawberry drveta je vrlo jednostavna – solarni panel napaja punjače za mobilne telefone i sada već svi razumeju o čemu se radi, a ipak se ljudi širom sveta oduševljavaju vašim klupama. Šta misliš o tome?
Pretpostavljam da je tako zato što smo se trudili da uređaj napravimo tako da bude koristan ljudima i da njihovu svakodnevnicu u gradu učini boljom i ugodnijom, da im rešimo male probleme. Svi znamo da današnja moderna generacija zavisi od energije, konektivnosti i većinu servisa koju konzumiramo u toku dana zapravo dobijamo kroz naše pametne telefone i kada se oni ugase, a gase se često, gubi se dosta tih usluga na koje smo navikli i bez kojih ne možemo da živimo. Zato, kada god se pojavimo na nekom novom tržištu, ljudima se mnogo dopadne ono što radimo, jer se u suštini trudimo da rešimo jedan univerzalni mali problem, koji pogađa sve ljude na svetu.
Znajući da sunca manje-više ima svuda kada je dan, to se ispostavilo kao fantastična kombinacija da se razvije cela jedna tehnologija pametne gradske infrastrukture koja bi se napajala solarnom energijom, a koja bi ljudima davala ne samo energiju da dopune svoje telefone, već i druge servise koji su potrebni u gradu - energija, Internet, osvetljenje, sos poziv, senzori za kvalitet vazduha i slično.
U Novom Sadu su vandali više puta iščupali kablove sa Strawberry drvetu. S obzirom na to da se radi o skupoj i modernoj tehnologiji, koja se kod nas i krade i lomi – kako se čuvaju klupe koje vi pravite?
Postoji određen set aktivnosti koje možeš da preduzmeš da bi učinio uređaj da bude što je moguće otporniji na vremenske uslove i bolje pogodan za javnu upotrebu, međutim ništa ne možeš da napraviš da bude idealno. Nažalost, često je, a ponegde i pravilo, da ljudi oštete kablove. Napravili smo uređaj tako da kablovi ne mogu drugde da se ugrade, tako da nema nikakve materijalne koristi za one koji kradu, pa se to svodi na čist vandalizam. Tu smo se potrudili da uradimo šta je u našoj moći, a to je da kablići budu veoma jeftini i jednostavni za menjanje, a da se ne ošteti sam uređaj.
S obzirom na to da se radi o tehnologiji koja se konstantno menja, pa sada već na klupama možemo da punimo mobilne telefone, ali bez kablova, šta misliš kako će se u budučnosti razvijati ta tehnologija?
Bežično punjenje, što je jedno od poslednjih tehnologija vezano za punjenje telefona, mislim da će postati dominantnija i dominantnija. Ali da skočimo još malo više u budućnost i naučnu fantastiku - a mislim da će se ka tome ići – doći će vreme kada će to bežično punjenje biti takvo da nećeš morati da budeš prislonjen na sam izvor energije, nego ćeš prosto moći da budeš u blizini od nekoliko metara u odnosu na izvor energije i da ti se telefon automatski puni. Što će značiti da će biti dovoljno da samo prođeš pored klupe ili tako nečega i da ti se telefon puni dok je još uvek u džepu.
Ti si jedini Srbin na listi 100 najvećih inovatora u Istočnoj Evropi koju su satavili Financial times i Google. Kako se osećaš povodom toga?
(smeh) Ako mi veruješ, nemam pojma. Naravno, to je jako velika čast, ali iskreno, nismo se baš puno osvrtali na to. Svakako je lepo da nas ljudi stavljaju na mapu, ne samo nas kao Strawberry energy, već i da neko obraća pažnju na naš region i šta se ovde dešava. Svaka pohvala i priznanje te prirode te malo bodri i motiviše da istraješ u tome što radiš, jer je uvek teško i najveći će benefit biti ako još više ljudi čuje i sazna za to što radimo i odluči da se priključi tome na neki način.
Kako su izgledali počeci?
Dosta skromno i sponatno. Kad sam osnovao firmu još uvek sam bio student, čini mi se druge godine na Elektrotehničkom fakultetu u Beogradu i trudio sam se da pronađem način na koji možeš da iskoristiš obnovljive izvore energije da napraviš nešto korisno za ljude u gradovima, što će im opet na neki, pa makar i mali jednostavan način učiniti život boljim. I jedino što smo u tom momentu shvatili i znali da može da se uradi, sa solarnim panelima jeste da su oni bili dovoljno snažni da napajaju mobilne telefone.
Od početka se vodimo misijom da iskoristimo čistu energiju i da rešimo sitne problemčiće koje ljudi imaju u svakodnevnom životu, a onda shvatamo da je to jedna vrlo zanimljiva oblast koja se zove pametni gradovi – smart cities i da će ona imati ogromnu ulogu u budućnosti, a mi možemo učiniti gradove dosta pametnijim za moderne ljude sa modernim potrebama.
Kako to da iz zemlje sa veoma niskim nivoom ekološke svesti jedna kompanija iz Srbije dospeva na ulice Londona i celog sveta?
To deluje malo kontradiktorno na prvi pogled, ali mislim da je inovacija relativno demokratičan pojam i da može da dođe iz bilo kojih krajeva. Zahvaljujući Internetu i modernim tehnologijama, više nema veze gde ti fizički sediš. Ukoliko si zainteresovan, danas imaš pristup veći nego ikada bilo kojim saznanjima i trendovima i u tom smislu možda i nije toliko za čuđenje što smo mi uspeli da se pozicioniramo u nečemu što je u našem okruženju i desetak - petnaest godina ispred trenutnih trendova. Ali, iako bi često ljudi pomislili da je možda to što smo u Srbiji neka super teška okolnost, što u većini slučajeva i jeste, mi ipak ne možemo da se žalimo, jer smo i ovde imali vrlo značajan uspeh, pa smo postavili deset klupa po celoj Srbiji. Pored svih loših trendova i mogućnosti koje ovde imamo ipak smo imali dobru podršku, dovoljnu da nam dozovoli da se i mi razvijemo i napravimo i mali uspeh ovde, što nam je bilo dovoljno da krenemo vani.
Šta bi poručio mladoj osobi koju zanima ulazak u zelenu industriju i preduzetništvo?
Mislim da je to jedna od vrlo značajnih industrija i oblasti za budućnost. Naravno, još uvek je mlada i dosta stvari je nepoznato. Još uvek nije tako u usponu i tako atraktivna i lagano profitabilna kao što su neke druge industrije, ali to je uvek bio slučaj sa bilo kojim novim trendovima i novim industrijama. Uvek je u početku najteže i treba pronaći mnogo inovativnih rešenja kako to napraviti, sprovesti u delo, zaraditi novac na tome, ali je važno da je oblast zapravo na uzlaznoj putanji da će u tom smislu potencijali biti sve veći i veći.
Jasna Žugić