Društvo / Intervju
Dnevnik korone u stihovima
Novosađanin Jovan Jakšić nedavno je za izdavačku kuću Kulturanova, u ovkiru edicije "Iza barikade", objavio zbirku pesama "Pušenje Korone" inspirisanu širenjem koronavirusa i događajima koji su usledili kao posledica globalne pandemije. Novi način života i komunikacije među ljudima, pravila ponašanja i dnevna politika koja se menjala iz časa u čas, mnoge umetnike su paralisali i ostavila bez inspiracije. Jovan je smogao snage i opisao, na sebi svojstven underground pank način, dane i mesece koji su drugačiji od svega na šta smo dosad navikli.
"Kada je krenula cela situacija sa pandemijom i zatvaranjem osetio sam da nema nazad, da ne kažem da je to bio jedan istorijski trenutak. Sve je stalo, nije se išlo na posao, to je bilo vreme u kome je čovek trebalo da provede više vremena sa samim sobom, sa onim sa kim živi i da se zapita o mnogim stvarima. Meni je to bila neka vrsta autoterapije i kreativni odgovor na to što nas je snašlo. Prvo je krenulo sa jednim instrumentalom, a onda su počele da naviru reči, pa sam počeo da pišem neku vrstu dnevnika, koja uz pesme sadrži i crteže i neke kratke humorističke video klipove. To je bio koncept uradi sam, po principu budi sam svoj medij u uslovima infodemije. Te sadržaje sam razmenjivao sam svojim prijateljima kako bih zabavio i sebe i druge, kako bismo ostali normalni. Dobijao sam fidbekove, pa sam materijale koji su prvo bili na Viberu složio u knjigu", ispričao nam je Jovan na početku razgovora u okviru emisije "Dnevna soba" Oradija.
Koliko je dnevno-politička situacija uticala na tvoju inspiraciju?
Vrlo brzo se to ispostavilo kao povezano. Sam virus i sve oko toga je nešto što nas je zateklo, nešto nesitraženo, ispituje se u svim pravcima, a povezano je i sa društvom i sa politikom. Sama zbirka je jedna vrsta dnevnika, hronološki postoje tačke u kojima se prelamaju određene situacije. Bila je to dupla borba, sa virusom i sa politikom. Svi režimi i globalno i lokalno su ovu pojavu iskoristili za oduzimanje sloboda, kontrolu ljudi. Sve je tu, bez neke velike pretenzije da se nešto objašnjava. To je doživaljaj, slika sveta, oseća se povezanost sa celim svetom. Kao neka globalna učionica, u kojoj je učiteljica napisala đacima, umesto proleće, korona je stigla u naš kraj i svako sada piše na tu temu, preživljava i izražava se.
Čini se da su se stvari samo pojačale, ko nije imao ima još manje, a ko je imao ima još više?
Upravo to. Sve ono što smo do pandemije slušali i čitali, o političkim krizama, da će ekonomski balon pući i slično, sada, u najširim slojema društva može da se vidi da nešto nije u redu sa planetom i sa sistemima. Pokazalo se kako se ljudi ponašaju, isplivale su na videlo samoživost, egoizam, pohlepa... Taj psihološki aspekt me je najviše zanimao. Navike ti se potpuno presecaju, nema kretanja, nema putovanja, nema druženja, nema koncerata, nema posla. Čovek se nađe u situaciji da, na jedan potpuno nov način, živi i preživi, a sve se toliko produžilo da nam je svima ostavilo određene posledice. Imao sam utisak nekog sudnjeg dana, ne u nekom apokaliptičnom smislu, već što se tiče trajanja. To niko ne zna. Normlano je da se vraćaš sećanjima i uspomenama, stvarima koje si uradio i naučio, a onda ih crpiš koliko god možeš i to je onda sve prisutno u radovima.
Same pesme, njihova lirika i stil, ukorenjene su u novosadskoj pank tradiciji. Kao da bi trebalo da imaju svoju muziku?
Većina ovih pesama ima i svoju melodiju i kantautorski su izvedene u nekom specifičnom stilu, koji ja zovem akustični pank, u najširem smislu. Dugo se bavim muzikom, još u srednjoj školi sam imao HC/pank bend, melodičnog usmerenja i zapravo sam deo generacije novosadskog hardkora, uz bendove Proleće, Mitesers, Buka za decu, No speed limit.. Ovo sad, toliko godina kasnije, kada se svede samo na gitaru, više liči na songove za neku moju predstavu koja je, uslovno rečeno, cela ova knjiga i ova priča. Karakter tih pesama je takav da mogu da se izvode u različitim žanrovima i aranžmanima. Ceo moj rad ima korene u vremenu dok sam živeo u Beogradu, sredinom devedesetih pa sve do sredine dvehiljaditih i druženja uz tadašnji Radio B92, bioskop REX i celu tu angažovanu sredinu. Kao da sam je prizvao, i to vreme i okruženje, u virtuelnom smislu. Danas je sve disperzirano na internetu, različiti umetnici imaju svoje viđenje, intervencije i sadržaje, ali to čini jednu platformu za zajedničko reagovanje, društevni komentar i otpor.
Ova pesma nastala je sakupljanjem ključnih reči koje su nam bile svakodnevnica. Naziv je inspirisan bendom Vu Tang Klan, jer mi je palo na pamet da bi ovo trebao da bude neki hardkor rep:
Dobar dan! Mi smo Wu-han Klan!Ni Hao! Dobar plan, malo se zanjihao,
Malo se zadihao, pa se zakihao!
To je samo bolest, Korona, Kovid 19,
Made in China, situacija je očajna!
Loša vest!
Novi poroci, perverzni obroci,
Ljudi i životinje – intimusi i virusi!
Ovo je ishrana Wu-han klana
Porcelanske činije, slepi miševi i zmije,
Začini je, ujedi je – dobro znači nije!
Blokirane bolnice, zatvorene granice,
Karantin, garanti, maske i rukavice,
Alkohol, asepsol, panik kontrol,
Priroda ili laboratorija?
Sloboda ili zdravlje – ljudi i teritorija,
Digitalne sahrane, smrt i krematorija,
Ostani kod kuće i sajber euforija
Policijski čas i krizni štab,
Na k**** te nab’ i na stožer!
Strogo pravilo svima i vlast izuzecima,
Njima se može!
Infodemija, nimfomedija, tragitačkakomedija!
Nove fobije, dobrovoljne robije,
Ako nemaš bolest – dobi’ je!
Sad je svako ima – ko bi je!?
Vakcinu svako prima – lobi je!
I svako glavom klima – zombi je!
Ne mogu više da gledam masturbatore,
Idem u seksi-šop po sado-mazo respiratore,
Pa u Sabirni centar kad me zatvore,
Biće orgije i za mlade i za matore!
Nemoj biti daun, ako je "Ghost town"
Žurka je kod kuće, ostani doma
Uradi domaći – ću, ćeš, će, ćemo, ćete, će!
Uči strane jezike preko Zooma – će, ćemo, ćete, će!
Ne silazi s uma jer sunce domaćeg neba,
Nema hleba za tebe gastarbajteru,
Ostani u tuđini i ne vraćaj se frajeru!
Totalna distanca za domaćeg stranca
Budi jaka karika u ishrani našeg BDP lanca!
Idemo na izbore za 100 evra, u smrt me život tera –
nemam izbora!
Ni za šta da ujedem kera!
Pesma WU-HAN KLAN iz zbirke "Pušenje korone" napisana 05.06.2020.
Zanimljivo je da ovo nije tvoja prva zbirka. I ranije si pisao pesme, a objavio si i jednu zbirku pre nešto više od desetak godina?
Pesme pišem još od srednje škole. Prethodnu knjigu "Istorija na baterije" objavio sam 2008. godine, a pisao sam i u listu Danas, u njegovom vikend izdanju. Prošlo je dosta vremena, a ovo mi je izgleda pokrenulo određenu kreativnost i dalo tematski okvir, pa se sve nekako poklopilo.
Kao radnik u kulturi zaposlen si u Muzeju savremene umetnosti u Novom Sadu. Koji projekat ti je ostao kao najdraži ili najvredniji na kojem si radio?
Teško je reći, tamo sam od 2007. godine, bilo je puno projekata. Bili smo producenti Raše Todosijevića našeg predstavnika na Venecijanskom bijenalu. To je bilo nezaboravno iskustvo i možda bih to izdvojio, zbog samog rada na našem paviljonu u Veneciji i umetnika koji je osvojio nagradu te godine.
U narednom periodu pišeš muziku za pesme iz ove zbirke ili ovo stavljaš sa strane i krećeš da se baviš nečim potpuno novim?
Radim na pesmama koje ću izvoditi na promociji, to planiram i da snimim. Posle svega ovoga kao da sam se izlečio, u smislu da sam izašao iz tog ciklusa i sad više ne pišem o tome, pišem nešto sasvim drugo. Ovo je kao neka vrsta svedočanstva i predloška da se od ovog napravi ili neka predstava, film i da to ide dalje. Ovo je svedočanstvo i više nisam u tom balonu. Objavljeno je, izdavač je Kulturanova koja ima ediciju "Iza barikade" za savremeno stvaralaštvo, književnost, kratku priču i poeziju. Urednik je Siniša Tucić, a Danilo Vuksanović i Luka Kulić su mi mnogo pomogli, od početka su pratili sve ono što radim. Luka je odabrao crteže i uradio prelom, dok su Danilo i Siniša napisali recenzije. Svima se zahvaljujem, oni su mi nekako bili ekipa, skoro kao bend.
Jovanovo gostovanje u emisiji "Dnevna soba" Oradija možete poslušati ovde:
Jovan Vanja Marjanović
foto: privatna kolekcija