Društvo
Da li se izborni plakati obraćaju mladima?
Duboko smo u predizbornoj kampanji, a sa njom dolaze i tone papira, letaka, plakata, bilborda... Da li nas oni uopšte motivišu da glasamo, da li vrše tu svoju osnovnu funkciju? Ovo pitanje postavili smo, ne samo studentima, već i ljudima koji se plakatima bave i kao stručnjaci, i kao aktivisti.
Predizborna kampanja je polako stigla i pred vrata kampusa. Iako Statut Univerziteta u Novom Sadu, u svom članu 13, govori o tome da je u njemu zabranjeno organizovanje ili delovanje političkih stranaka, jasno je da ovog proleća ni stdenti neće biti pošteđeni.
Predizborno smeće u Kampusu: ODLEP Facebook
Sa ovom temom već smo kucali na vrata predstavnika studenata i Univerziteta, a student prorektor nam je ranije rekao da nije nadležan, pa će O radio u narednim danima nastaviti da se bavi temom političke propagande u kampusu. U kampusu ih već ima, a studente smo pitali da li ih oni uopšte primećuju i da li ih motivišu da izađu na izbore.
"Apsolutno ne. Predizborni plakati su toliko glupavi, da me nikako ne mogu motivisati da izađem na glasanje", "Nemaju nikakav marketinški trik za mene", "Plakati su užasni, boje su katastrofa... Ta plava... Ne znam šta da kažem, užasno", "Ja uopšte ne primećujem te plakate na ulici, ustvari. Nekako se trudim da ih ne vidim", "Nemaju dobar dizajn i čini mi se kao da se stranke nisu potrudile. Vidi se da im ciljna grupa uopšte nisu mladi", "Studiram grafički dizajn i videla sam samo jedan bilbord koji mi se svideo, slova su ispisana nekim cvetićima i učinilo mi se simpatično".
Sudeći po odgovorima, postaje očigledano da se današnji izborni plakati uopšte ne obraćaju mladim glasačima. Takva vrsta propagande ne vrši svoju funkciju, a postavlja se i pitanje, da li za današnje mlade plakati treba da budu negde na internetu, u nekoj novoj digitalnoj formi.
Autor izložbe o plakatima, koja je još uvek postavljena u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, graficki dizajner Branislav Dobanovački kaže da u ovoj kampanji ne postoji opšti izborni plakat, koji će ljudima predočiti zašto uopšte da izađu na izbore.
"Prvo, mi nemamo opšti izborni plakat. Kako vi da kažete ljudima zašto treba izaći na izbore, ne za koga da glasaju, već zašto uopšte da izađu. A drugo, ovo uopšte nisu izborni plakati, ovo se zove - sliku svoju ljubim. To je jednostavno, jedno bezlično šarenilo ničega i prosto ne obavlja svoju funkciju", kazao je Dobanovački.
Predstavnica ODLEP facebook stranice Jelena Dukarić iz Vojvođanskog građanskog centra (VCC) rekla je da sadržina plakata koji se pojavljuju u ovoj kampanji za nju nisu presudni u odabiru kandidata za kojeg će glasati, jer partije moraju mnogo pre same kampanje da je ubede u to.
"Ukoliko vidim da neko poštuje pravila igre i da se oglašava na mestima na kojima je to dozvoljeno, to mnogo više cenim. Ali to nema nikakve veze sa razlogom zbog kojeg se oni oglašavaju, a to je poziv na izbore. Mene nikada ne pozivaju na glasanje. Mislim da političke partije treba svoje programe da grade u praksi, a ne kroz proagandne materijale kojima oblepljuju čitav grad. To uglavnom služi za nekakve ratove između političkih partija i oni za mene uglavnom uvek imaju negativan utisak", objasnila je Jelena.
Aktivisti ODLEP-a bave se prikupljanjem fotografija o nelegalno zalepljenim plakatima u gradu, a zatim ih dokumentuju i šalju prijave komunalnoj inspekciji i policiji. Aktivni su i ove godine, a o tome gde je dozvoljeno, a gde ne lepiti plakate u sledećoj izbornoj temi.
M. Leđenac, R. Leovac