Društvo
Bus stanice - izgled protiv bezbednosti
Autobuske stanice u Novom Sadu u proseku imaju šest stakala koje se stavljaju u okviru takozvanih "sitilajtova" iliti osvetljenih reklama. Vandali često lome staklo, dok srča neko vreme viri i preti da se građani na stanici u gužvi povrede. Prema rečima kompanije za marketing „Maxim&Co" koja postavlja stanice, stakla se menjaju svakodnevno, a cena jednog je u proseku 5.500 dinara. Međutim, postavlja se pitanje koliko je zaista potrebno da se staklo i dalje koristi, te da li treba povećati bezbednost autobuskih stanica.
foto: O radio
U nedavnom saobraćajnom udesu kod Merkatora zglobni autobus zakačio je zadnjim delom nadstrešnicu stanice, pri čemu je je rasprsnuto staklo povredilo ženu. O ovom slučaju i o tome da li su stanice dobro postavljenje smo pisali i ranije, ali kako se svakodnevno dešava da se po gradu nađu komadi razbijenih stakala kod stanica, interesovalo nas je kolika je bezbednost tih stanica i da li je neophodno da tolika količina stakla bude na stanicama.
Autobuske stanice u Novom Sadu postavlja kompanija za marketing "Maxim&Co". Tehnički direktor ove firme Vasilije Jovanović kaže da su stajališta u potpunosti bezbedna, jer od 1999. godine od kada oni imaju zadatak da postavljaju stanice, ovakav slučaj se svega desio dva puta. O bezbednosti stanica brine i sam Grad, jer Gradska uprava odobrava urbanističko - tehničke uslove za izgled i bezbednost svih stajališta. Jovanović tvrdi da je svuda u svetu ista praksa kada je u pitanju materijal koji se koristi za njihovu gradnju.
"Što se tiče bezbednosti stajališta, kada nema nikakvih udesa, koliko "Maxim" postavlja stanice, nije se desilo da se stanica sruši zbog oluje ili ogromne količine snega. Zglobni autobus je jako težak i ne postoji materijal koji bi stanicu u tom slučaju mogao da održi čitavom", rekao je Jovanović.
Sa druge strane, kako i sam direktor ove firme kaže, staklari su svakodnevno na terenu i menjaju polomljena stakla. Novosadska stajališta su od kvarcnog stakla debljine šest milimetara, a prosečna cena jednog je 5.500 dinara, dok celo stajalište vredi 270.000. Jovanović kaže da ta zamena građane Novog Sada ne košta ništa i za sada ne razmišljaju da nađu alternativu staklu.
"Ako se stavi pleksiglas, stajalište je opet podložno drugim stvarima, jak vetar iskrivi pleksiglas i može da produva sitilajtove. Postoji možda mogućnost da se nešto zameni, ali ono je sada već poprilično osigurano i učvršćeno na 16 mesta. No, od nepredviđenih stvari nema garancija da ono neće pasti, ali svakako može doći do toga da staklo popuca", objasnio je Jovanović.
Jovanović još kaže da će u slučajevima gde je nadstrešnica bila problem, kao što je bio slučaj sa stanicom kod Merkatora, to rešiti tako što će je ili ukloniti ili skratiti, ali on apeluje na Saobraćajnu policiju da se poveća bezbednost oko stanica jer je sve više nepropisno parkiranih automobila.
Prema anketi koju je sproveo O radio, mišljena građana su podeljena. Dok jedni apsolutno nemaju mišljenje o tome da li su stanice bezbedni, drugi ipak misle da nisu, kao i to da ima previše stakla koje možda ne bi trebalo tu da bude.
Nataša Šaru