...
TRENUTNO05:00 - 10:00Music Mix by Bea

Dok nas web ne rastavi

21.05.2018.

Zbog sveprisutnih i neizbežnih društvenih mreža nikada nije bilo lakše zavirivati u tuđu intimu. Čak i kad nas to apsolutno ne zanima, gotovo svi na društvenim mrežama imamo te "preslatke parove", koji u svakom trenutku moraju svima da pokažu koliko se vole, koliko su zaljubljeni i kako se super i urnebesno zabavljaju. Instagram i Fejsbuk nam s ponosom predstavljaju savršene momente iz tuđih emotivnih veza.

.

Ne kažemo da je pogrešno to što se ponosite vezom, ponekad malo hvalisanja nije na odmet, problem nastaje kada se u tome preteruje. Sa psihološkinjom Danijelom Čelebić pričali smo o tome zbog čega, kada smo u vezi, imamo potrebu da se eksponiramo na mrežama.

"Živimo u svetu u kome vodimo onlajn paralelne živote. Objavljujemo svaki element života, u nameri da dobijemo potvrdu sopstvene vrednosti i divljenje auditorijuma. Kao i u svemu i ovde je najbitniji balans. Ukoliko forsiramo ljubav na društvenim mrežama, tu je obično mesto gde se krije problem. Potreba za deljenjem intimnih detalja korelira sa niskim samopouzdanjem i na taj način očitavamo potrebu za eksternim potvrdama. Smatram da je preterano eksponiranje veze u bilo kom kontekstu njeno puko banalizovanje", rekla je Danijela gostujući u našoj emisiji "O tome se priča".

Prema njenim rečima, pozadina dokazivanja drugima je po pravilu dokazivanje samom sebi, a iza deljenja fotografija na društvenim mrežama, može da se krije niz manipulativnih radnji.

selfi par

"Može da bude, na primer, dokazivanje kako smo uspeli u tome da nas neko voli i da zadržimo tu osobu pored sebe. Potom, pokazivanje bivšim partnerima kako smo nastavili sa životom, nismo tužni, već smo srećni u novoj vezi. A tu je i eksponiranje kvaliteta našeg trenutnog partnera, kao i stavljanje tapije na njega, što znači - on je moj", objašnjava Danijela.

Ona naglašava da nije moguće generalizovati, pa reći da par koji je srećan neće deliti svoju intimu na mrežama, niti suprotno. Ne može se reći gde je granica privatnog i javnog i balans zavisi od same strukture ličnosti osobe koja konstanto "postavlja stvari" na mrežama. Danijela navodi i da su u većini slučajeva žene te koje šeruju privatne stvari.

"Ne mogu, kao psiholog, da kažem da je to zbog toga što su žene emotivnije, ali one generalno imaju taj 'negujući pristup'. I društvo u kome se nalazimo više od žena očekuje da neguju vezu. Ovde je i dalje prisutno balkansko pravilo gde je muškarcima bitnija karijera, a ukoliko se žena postavlja kao prioritet muškarci dobiju titulu 'papučara'. Muškarci se smatraju manje alfa mužjacima ukoliko im je to prioritet na profilu", smatra naša sgovornica.

socialmediaanddating jpg

Zanimalo nas je i šta naši sugrađani misle o ovoj temi, odnosno, kako se oni ponašaju kada su u vezi.

U toku veze jesam objavljivala 'srećne pesme' ali one nisu bile vezane za odnos mog partnera i mene. Nakon raskida, nisam obrisala ništa što sam šerovala za vreme veze. Nisam ni nešto preterano tugovala i uopšte nemam naviku da to delim sa prijateljima na fejsu.

Moje ponašanje na društvenim mrežama se uglavnom svodi na objavljivanje nekih stvari koje su meni zanimljive. Takvo ponašanje se ne razlikuje od onoga kada sam u vezi. Moguće da lajkujem manje, s obzirom na to da može da smeta nekome.

Trudim se da dajem što manje sebe na Internetu i ne postoji razlika u mom ponašanju pre, u toku i posle veze. Granicu između stvarnog života i Interneta povlačim tako što retko kada dajem informacije o sebi ili svojoj familiji.

I pre i posle veze sam isti na društvenim mrežama. Generalno, ne vidim razlog zašto bih morao da eksploatišem nekoga sa kim sam u vezi, kompletno čitavu našu vezu na mreži. Za mene je nešto što je naše samo naše i privatno.

art jpg

Ranije sam često postavljala fotografije i objave na storije na Instagramu i Fejsbuku, a sada to radim manje, jer ne želim da neko ulazi u moju privatnost. Mislim da je to totalno nepotrebno. Onda svi ljudi komentarišu i nagađaju, znam kako to ide među mojom generacijom. Najbolje je da svako drži do svoje privatnosti. Ponekad je, naravno, ok da se izbaci neka fotka, ali mislim da to nije nešto što bi trebalo svakodnevno da se objavljuje, kako zajedno peremo zube i slično. Mislim da je to totalno preterano, kao i veze od nedelju dana, za koju je nekima bitno da se odmah istaknu na društvenim mrežama, a pritom te veze ne potraju dugo. Iskreno, to mi je veoma bezveze i nikada to ne bih uradila.

Iskreno, kada sam bila mlađa mnogo sam više bila opterećena tim stvarima, da moram da okačim nešto. Čini mi se da su tada moje društvene mreže bile solidno ispunjene mojom vezom. Sada je to potpuno drugačije, ne vidim potrebu deljenja sa drugima, mislim da bi te stvari trebalo da zadrže za sebe. Ok, staviš neku fotku i to je to. Nećeš ti sa tom osobom da budeš u vezi na Instagramu, niti ćeš dobiti nešto od toga ako eksponiraš vezu. Iskreno mislim da to što su ljudi stariji više im to dolazi do mozga da je neke stvari bolje zadržati za sebe.

Vragolaž gostujući u emisiji "O tome se priča" kaže da nije od osoba koje kače na mreže svaki korak.

"Čak mi i status na Fejsbuku nije promenjen u to da sam u vezi, a jesam. Retko kada kačim neku fotografiju, jer ne znam kome to godi, osim ljudima koji to rade i možda njihovim roditeljima. Malo mi je žao ljudi koji moraju da dokazuju svoju ljubav virtuelnom svetu, jer odmah pomislim da je u pitanju borba od veze, ovi dokazuju više sebi nego drugima".

selfi par2 jpg

Postoji studija pod nazivom "Možeš li zaključiti da sam u vezi? Vidljivost veze na Fejsbuku" u kojoj se nalazi teza da, ukoliko ste nesigurni u partnerove osećaje, imate potrebu da veza bude vidljivija na mreži. Takođe, studija kaže da su srećniji oni parovi koji ne "kače" sve detalje privatnog života. A ovo su razlozi:

Nemaju šta da dokazuju - Stručnjaci kažu kako je potreba za deljenjem detalja iz privatnog života povezana sa samopouzdanjem, odnosno sa nedostatkom istog. Objavljivanjem srećnih fotografija i statusa, kao i dobijanje pozitivnih komentara, parovi dižu samopouzdanje i održavaju privid savršene veze. Ako je osoba srećna i zadovoljna u vezi, ne gubi vremena na dokazivanje toga pred celim svetom. To ne znači da nikad neće objaviti fotografiju, ali da će svaki drugi dan stavljati zajedničke fotografije – neće.

Znaju da problem mogu samo oni da reše - Znate one jako srećne parove koji, čim se posvađaju, to moraju da podele sa svim Facebook prijateljima. Ponekad samo stave tužan smajli, ponekad pesmu koja tačno ocrtava njihove poljuljane emocije, pa se nakon toga dušebrižnici javljaju i pitaju šta je bilo, a onda ta osoba otvori dušu (ne privatnom porukom). Ovo je samo pokazatelj nezrelosti. Srećni parovi rešavaju probleme u svoja četiri zida, a oni koji to pokušavaju na društvenim mrežama, problem samo pogoršavaju. 

Emisiju "O tome se priča" poslušajte na našem podkastu.

J.M.

Možda te još zanima:

.

Gen Z posmatra kako njihovi stariji otkrivaju internet i mimove

Ako pitate starije pripadnike Generacije Z, reći će da u početku beše Fejsbuk. Milenijalci će reći da je postojao i…

.

Florida zabranjuje pristup društvenim mrežama

Guverner Floride Ron DeSantis potpisao je zakon kojim se deci mlađoj od 14 godina zabranjuje pristup društvenim mrežama. Takođe, za…

.

Druga strana društvenih mreža: edukativni sadržaji za mlade

U poslednje vreme sve više kreatora se odlučuje da na društvene mreže plasira edukativan sadržaj, koga, sada već poslovično manjka.…

.

Novi trendovi i stari patrijarhat na mrežama

Na društvenim mrežama su u poslednje vreme sve popularniji sadržaji koji u pozitivnom svetlu pričaju o tradicionalnim rodnim ulogama i…

.

Kako je hrana osvojila društvene mreže?

Hrana je jednostavno deo svakodnevice. Bilo da sam spremaš nešto, naručuješ dostavu, jedeš u menzi... Samim tim je i priodno…

.

Influenseri moraju biti svesni uticaja koji imaju na mlade

Gošća u prazničnom intervjuu Oradija bila je Ana-Marija Bagdal, na TikToku poznata kao Veseli Plamičak. Ana-Marija je pažnju privukla pre…

  • 00:00 Music mix by Anja
  • 05:00 Music Mix by Bea
  • 10:00 Pre podne na O radiju
  • 10:10 Pesma dana

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo