Muzika
Strašna (ne)izvesnost
Beogradski krosover sastav Nadimač pre nekoliko nedelja oglasio se novim EP albumom prikladnog naslova "Raspad sitema". Kako navodi bend, ovo konceptualno izdanje odražava neke svakodnevne društvene i političke događaje probleme, tenzije i borbe u Srbiji, ali i na Balkanu. Nadrealni kaleidoskop koristi se za portretisanje nekih mikrolokalnih, globalnih i lokalizovanih fenomena i izazova koji oblikuju percepciju, svet i stvarnost "malog čoveka". Teme i primeri koji se koriste na EP-u su vrsta društvene refleksije i kritike, ali i poziv na akciju, sa ciljem da se ojača individualizam i razmišljanje izvan granica masovne kulture. Danilo Trbojević sagledava, ne samo iz frontmenskog već iz antropološkog ugla, čitavu našu situaciju, povlačeći zaključke na globalnom nivou. Vreme je za ozbiljnu muziku.
Ove godine ste postali punoletni. Šta je ono što možeš na prvu izdvojiti kao primer sazrevanja benda Nadimač?
Samo sazrevanje se, u našem slučaju, svelo na to da snimanje nismo previše pripremali. Bila je to stvar slobode, u smislu da ne gledamo na pesme, koja je spora, koja je brza... Nismo se čak nervirali ni po pitanju izbora pesama koje su na kraju stavljene na novo izdanje. Bila nam je zanimljiva upravo ta činjenica kako smo sada imali punu slobodu da ubacujemo neke momente koje nismo pre imali na albumima. Recimo, naš prijatelj iz Japana, Taro Kadoka, ovde je svirao gajde, kaval, frulu i klarinet. Nema to baš veze sa treš metalom, ali smo mi zadovoljni efektom.
Sam naslov novog izdanja samo je na momenat šaljiv. U njemu zapravo stoji zaključak jedne šire slike.
Naziv "Raspad sistema" nam je najviše odgovarao jer ne zvuči kvazi-intelektualno, a sa druge strane, najviše je odražavao stanje malog čoveka i uglova iz kojih posmatra stvari. Smatram da ovakva muzika ne donosi neke inovacije. Nismo mi inovativna stvar, ali je ovde u pitanju kanalisanje energije uz muziku koja mora da figurira u vidu jedne kulturne istorije. Zato je "Raspad sistema" povezan za trenutnim periodom. Teme nisu toliko opširne, više je u pitanju siže ove godine i ono što će posle doći, nakon nje.
Nadimač
Može se zaključiti da su bendovi ekstremnijeg zvuka upravo predvideli ovakvu i slične situacije na globalnom nivou. Bili su neka vrsta proroka još pre dvadeset ili trideset godina. Kako ti gledaš na tu konstataciju?
Mi imamo gomilu albuma i na desetine pesama, tako da je teško naći nešto novo o čemu bi se pevalo. Sa druge strane, postoji zamka, da ti sada pevaš o koroni jer će o njoj pevati 90 odsto svetskih bendova. Izlizano unapred. Meni je više bila fora u tome da se prepozna neka linija koja nema veze sa ovim trenutkom nego sa masovnom histerijom kao takvom, komunitasom, tj. izmeštenim društvom u kome je prisutna socijalna drama. Neke stvari, koje su u normalnim uslovima nezamislive da se menjaju, vrlo su promenjive i ljudi ih prihvataju kao takve. Korona je samo tema, kao film. A na kraju se sve svede na verovanje. Sada ti država ili bilo ko može nametnuti bilo koji trend, gde će doći do to toga da, ako nisi poslušan u tom smislu, na kraju ćeš završiti ili u zatvoru ili u ludnici. Zato danas država nema veze sa nacionalnom državom ili pravnom i građanskom državom, veće se radi o nekoj korporativnoj oligarhiji. Pazi, dok se nije pojavio rijaliti program kod nas, ja uopšte nisam shvatao koliko je naša skupština jedan ozbiljan rijaliti.
Uspeli ste da, na akcijaškom polju, napravite jednu zanimljivu saradnju. O čemu je reč?
U pitanju je numera "Planine imaju oči", a tema te pesme je u vezi sa problemima koji nastaju gradnjom mini hidroelektrana. Sve je to povezano sa modernošću i sa kapitalizmom. Selo, kao takvo, izvor je narodne kulture, a kroz vekove je ono bilo neka vrsta autonomne socijalne jedinice. I u tom smilsu selo danas umire. Pojavile su se neke korporacije koje grade mini hidroelektrane, uz izgovor kako se tu pravi struja, štedi se nešto, itd. Istina je da su na taj način zatvorili cele eko sisteme. Reke su stavili u cevi, ta šuma nije više ta šuma jer se tu sada pojavio beton, a država je otpisala te ljude i njihov habitat. I nije to jedini primer uništenja prirode i sela. E, o tome govori pomenuti singl, a imamo i dogovor da za nju napravimo neku vrstu spota koji će predstaviti ceo narativ te situacije. Šta se desilo, kakve su reakcije bile, borba sa policijom...
Uskoro bi trebalo da odbraniš doktorat. Na kojim si studijama i kako se zove tema sa kojom izlaziš pred stručnu komisiju?
Ja sam antropolog i etnolog na Filozofskom fakultetu u Beogradu, a radni naziv moje doktorske teme glasi "Društveno politički život vampira na Balkanu". Onaj zvanični naslov je malo dosadan i naučniji, jer ne sme da zvuči baš poetski. U principu, to je ideja po kojoj sam pre deset godina otišao na teren, po selima, da se uopšte bavim jednim folklornim motivom sa idejom kako to nestaje. Slična tema kao i sa sellima uopšte. Naravno, ne radi se o vampiru kao takvim. Analitički deo rada se zapravo bavi ideologijom stvarnosti u smislu da posmatra vampira kao jedan simbol – simbol Balkanizma od osamnaestog veka na ovamo. A sam Balkanizam je evropskija forma Orijentalizma. Recimo, gomila književnika iz devetnaestog veka pisala je o pojavama poput vampira kao odrazu socijalne zaostalosti. To je ono što govorim kada pričamo o ideologiji stvarnosti.
Singl "U podrumu žute kuće"
Da li će i kada će biti neka konkretna promocija izdanja "Raspad sistema"?
To se i dalje ne zna. Bubnjar nam se preselio u Švedsku, ali mi imamo plan po kom ćemo mi svirati recimo i u Beogradu i u Stokholmu ili bilo gde, jer ćemo se dobro organizovati. Ono što je super je informacija da će ovo izdanje izaći na disku za izdavačku kuću Felix Records. Kaseta će se pojaviti za domaću etiketu Necro Void i to će biti prvo izdanje za tu izdavačku kuću. U pitanju je split izdanje, zajedno sa kultnim američkim krosover bendom Confused a kasnije će oni realizovati to vinilno izdanje u Americi. U planu je još jedna ploča za sledeću godinu u Venecueli...
To znači da izdavački sistem i dalje dobro radi?
Izdanja i majice – to nam je ekonomija benda i na taj način stvaramo samoodrživost. Tako ulažemo u razne stvari, a poenta je da radiš nešto što želiš. Ali ono što je bitno je da ljudi prepoznaju nešto u našim pesmama. Te poruke su najvažnija promocija, jer će koncerti jednom biti zaboravljeni. Ono što ostaje je muzika i ljudi sa svojim stavom.
U nastavku poslušajte u celsoti novo EP izdanje "Raspad sistema".
Dušan Majkić