Lifestyle
Zašto nas mirisi vraćaju u detinjstvo?
Hrana koja se krčka na šporetu, mirisi iz obližnjeg parka ili pak neki parfem - sve su to mirisi koji vrlo lako mogu da nas vrate u neke prošle godine. Iako bez problema zaboravljamo događaje, datume ili ličnosti, čini se da mirisi dugo ostaju utisnuti u našem sećanju.
Ovaj fenomen je zvaničan naziv dobio po jednom književnom delu. U romanu "Potraga za izgubljenim vremenom" Marsela Prusta, na jednom mestu je opisano kako glavni lik, zbog mirisa koji se širi dok on umače keks u šolju čaja, počne da se priseća davno zaboravljenih scena iz najranije mladosti. Upravo se zato se ova pojava i naziva Prustovim efektom.
Kako navodi psiholog Marko Nikolić, objašnjenje za ovu pojavu leži upravo u našem nervnom sistemu, odnosno, načinu na koji on funkcioniše.
"Mozak pamti kada smo mi prvi put osetili neki mirs, na primer, kolača. Zbog strukture mozga povezan je sa emocijama koje nas vraćaju u taj neki period odrastanja. Ostala čula nisu toliko povezana, jer zahtevaju i razmišljanje dok shvatimo o čemu se radi i onda emocije nemaju toliku ulogu", kaže naš sagovornik.
Hrana je jedan od najčešćih okidača...
Među onim mirisima koji su najčešći okidači, mladi sa kojima smo razgovarili pominju hranu, ali i mirisne note koje povezuju sa nekim specifičnim mestima na kojima su provodili vreme.
"Miris koji me vraća je pokošena trava. Seća me na treninge fudbala u ranim jutarnjim časovima, koji za mene predstavljaju najlepši period".
"Ja sam dete železničara i rasla sam na železnici. Kako je tada pušenje bilo dozvoljeno svugde, upravo me to podseća na taj period. Miris cigara i kupea vozova".
"Na detinjstvo me podsećaju mirisi zove, badema, starih glicerinskih sapuna ili miris kuvanja slatkog kupusa".
"To bi prvo bile Panini sličice, miris novog pakovanja osećam i sada negde zapakovan u mozgu. Tu su i bakine pituljice, koje smo jeli leti dok smo brali maline. One su bile jedan stupanj iznad svega".
Mnogi se sećaju i mirisa fudbalskih terena...
Mrisi imaju to moć da, na žalost, u naše misli vrate i neke ne toliko lepe događaje, priča psiholog Marko Nikolić.
"Postoje i istraživanja koja govore da je to povezano sa PTSP-om, pa ljude, na primer, miris baruta ili goriva vrati u taj trenutak, jer je povezano sa emocijama. Važan je prvi događaj koji vezujemo za neki miris, ali i njegova emocionalna nabijenost", objašnjava on.
Naravno da su velike kompanije, u međuvremenu, našle način da ovaj fenomen iskoriste "protiv nas".
"Primećujete da tržni centri ili hoteli imaju svoje mirise, kako bi ih povezali sa mestima gde, recimo, kupujemo. I druga čula imaju uticaja, ali boje, na primer, nisu iste, dok je miris u našem sećanju uvek isti", zakljčuje Nikolić.
Radnje u šoping centrima imaju posebne mirise...
Ako na internetu pretražujete ovu temu prvo ćete naići na reklamne članke za proizvode, poput sokova ili slatkiša, koje, ruku na srce i sami upravo povezujemo sa odrastanjem.
Mirisima koji nas vraćaju u pošlost bavili smo se u emisiji Pop up koju možete poslušati ovde:
Foto: Pixabay
M. L.