Lifestyle / Tehnologija
Pazite se lažnih poziva za investiranje u kompanije
U poslednje vreme pojavili su se novi vidovi elektronskih prevara, u kojima nepoznati pozivaoci porukama navode ljude da ulažu u popularne kompanije, upozorava presednik udruženja "Efektiva" Dejan Gavrilović.
foto: pexels.com
"Ono što je identično sa drugim prevarama te vrste je da uvek ima dosta slovnih grešaka. Takođe one vode ka linkovima po kojima takođe možete videti da su lažni. Recimo, kaže SMS da ulažete u Poštu, a u domenu nema naziva pošta.rs niti bilo čega sličnog. To su prve stvari koje treba da uočite", kaže Gavrilović.
Takođe, sve su češće poruke da vam je stigao paket, da je to potrebno potvrditi pozivom ili klikom na link, dopuniti podatke i uplatiti taksu.
"Ako ne očekujete bilo kakav paket, ne klikćite na te linkove i ne odgovarajte na poruke. Čak i ako u tom trenutku čekate pošiljku, dobro pregledajte broj i link. Ne 'pecajte' se na nagradne igre u kojima neko deli apartmane u Budvi ili bilo kakve nekretnine, to niko na svetu tako ne deli", kaže Gavrilović.
Što se tiče poruka u kojima se građani pozivaju da investiraju u kompanije, a na koje je upozorilo i Ministarstvo unutrašnjih poslova, princip je isti i uvek vodi do linka u kojem se ostavljaju lični podaci i uplate nekih početnih troškova.
Kada su u pitanju pozivi sa nepoznatih brojeva iz inostranstva, Gavrilović napominje da je najbolje ne javljati se na takve pozive ukoliko ih ne očekujemo.
"Jedan od potencijalnih načina da se smanji broj prevara putem telefonskog poziva je upis u registar 'Ne zovi'. Ta akcija nije naišla na veliki odziv, ali je ipak smanjila broj neželjenih poziva i oko 15.000 ljudi je prijavilo brojeve telefona", kaže Gavrilović.
Prevare su sve češće i broj oštećenih raste. Potrebna je posebna edukacija, naročito za srednju i stariju generaciju, jer su oni najčešće žrtve ovakvih prevara.
Miloš Dragić, IT stručnjak za bezbednost, kaže da je ponekad dovoljna zdrava doza sumnje.
"Kada vam neko obećava veliku zaradu, a ne objašnjava kako to detaljno funkcioniše, već treba da se zapitate da li je reč o prevari. Takođe, ako ne možete ili jako teško nalazite informacije o firmi ili nekom artiklu, velike su šanse da vas neko vara“, kaže Dragić.
Prevaranti često pokušavaju da pritisnu žrtve pričom o tome kako nešto treba pod hitno da urade, jer su rokovi kratki. U stvari samo izbegavaju naš poriv za proveravanjem. Neretko će pokušati da izmame od nas što više ličnih podataka.
"Lične podatke dajete samo sistemima od poverenja, onima koji su verifikovani i opšte poznati. Konsultujte se s nekim ko zna, pre bilo kakvog davanja podataka", upozorava Dragić.
Stručnjaci za bezbednost na internetu već dugo upozoravaju da je najsigurniji način da se iskorene ovakve pojave ozbiljna edukacija odraslog stanovništva.
"Dobro obavešteni građani neće reagovati na ovakve pojave pa će takve prevare nestati, a ljudi će biti podozrivi na bilo kakvu apgrejdovanu verziju koju lopovi mogu da smisle", zaključuje Miloš Dragić.
P. K.