Lifestyle
Kako su patike postale sastavni deo pop kulture?
Za razliku od većine koja traži sniženja, udobnost i praktičnost, postoje ljudi kojima su patike nešto više. Za njih, svaki model ima svoju priču i vrednost koju je nekada možda teško opisati. Negde ih zovu snikerhedovima, a kod nas najčešće kolekcionarima patika. Iako je cela kultura koja prati svet patika kod nas tek u povoju, u poslednjih nekoliko godina otvorile su se brojne specijalizovane prodavnice, a organizuju se i festivali koji iz godine u godinu privlače sve veću pažnju.
Foto: Pexels
Mnogi će se složiti da je Majkl Džordan najzaslužniji za razvoj cele sneaker kulture u svetu. Najk je napravio potez koji je promenio sve - 1984. godine angažuje na pet godina tada mladog Majkla Džordana i tako su se rodile legendarne Air Jordan patike. Važnost košarke u celoj priči potvrđuje i kolekcionar Nermin Fazlić.
OBRATI PAŽNJU
"Svi ti ljudi koje znam, svi su krenuli od basketa. Odrastao sam u tom periodu, kad je Džordan još relativno bio aktuelan - i kad se vratio u Vizardse, posle prve penzije i posle druge penzije, taj hajp je još trajao. Dok smo trenirali kasnije, 'Džordanke' su nam uvek bile sveti gral. Postoji ona izreka da svaki reper želi da bude basketaš i da bi svaki basketaš bi voleo da bude reper. Veruj mi, to je istina, mislim da dosta ljudi ima istu tu konekciju“, priča Nermin.
Foto: Pexels
Podjednako važan za popularziaciju snekaer kulture je, pored basketa i hip-hop. Poput Džordana u svetu košarke, ovde imamo Run D.M.C. koji 1986. godine izbacuju singl "My Adidas". Verovatno ni oni tada nisu mogli da sanjaju da će patike postati stvar prestiža i da će Drake 2016. godine naručiti jedinstvene Džordanke obložene zlatom, koje su koštale tričavih 2,1 miliona dolara.
"Cela ideja hip-hop kulture i progovaranja tog mindseta bila je mnogo više neka protesna nota protiv onoga što je uobičajeno, nego što je to danas. Nosio sam široku odeću, veliku odeću, jer je to bilo 'wow'. Tada je to sve bilo mnogo više mindset - slušam nešto što drugi ljudi ne slušaju, što oni ne kapiraju. Nije bilo toliko u centru pažnje, kao što se sada trudi da bude“, objašnjava kolekcionar Radovan Vukobratov.
Kada već pričamo o muzici i patikama, nemoguće je ne pomenuti i grandž, pravac koji je napravio revoluciju u rokenrolu početkom devedesetih. Upravo su Kurt Kobejn i Nirvana od "konversica" stvorili simbol pobune i mladih. Da patike i popularna kultura jednostavno idu ruku pod ruku, potvrđuje i Aleksandar Bugarin.
"Kad sam bio klinac, sanjao sam o Superstaru, jer je Farel nosio Superstar. Muzičari koje sam tada jako voleo, kao što su A$AP Rocky i Tyler the Creator, svi su nosili Vans patike. Kad sam počeo da se zanimam za fudbal, još u nekim kliničkim godinama, u svim filmovima, na tribinama i slično, uvek su mogle da se vide te Adidas casual patike, kao što su Gazelle, Specijalke, Sambe... Zapravo, iz pop kulture sam izvukao neke modele koje sam želeo da imam i koje, između ostalog, sada imam i nosim", kaže on.
Pre i posle... Foto: Instagram / sredjivanjepatika
Iako najpoznatiji proizvođači svake godine izbace na desetine novih modela, zna se da posebnu vrednost među kolekcionarima imaju neki legendarni modeli koji su se ranije proizvodili. Tu na scenu stupaju restauratori, odnosno, ljudi koji se bave sređivanjem patika a kojih je kod nas sve više. Među njima je i Nikola Jovanović.
"Uglavnom je sve sezonski, ali najčešće je u pitanju farbanje. Retkost je da neke patike dođu, na primer, samo na čišćenje ili samo da se farba neki manji deo. Većinom su to patike koje su prilično uništene, koje dolaze da se cele srede, da ih vratimo u fabričko stanje. Može se desiti da se neke patike stare po 15-20 godina isplati raditi, a neke ne. Ima dosta modela koji stižu, na primer, potpuno uništeni, pa na njima treba dosta više posla", priča on.
Kompanije se zato trude da udovolje i onima koji vole starije modele. Redovno se izbacuju limitirane serije, poput Adidas High Top Forum serije u bojama splitske Jugoplastike, višestrukog šampiona Evrope u košarci. Napravljeno je svega 150 komada, koji su brzo pronašli put do kupaca, ljubitelja košarke i dobrih patika.
Emisiju Pop up o ovoj temi poslušaj u plejeru:
M. L.