Kultura / Strip
Na tri klika do dobrog stripa
Novosadski tim koji se bavi strip produkcijom i izdavaštvom, Imagine Incredible, na Kickstarter platformi pokrenuo je kampanju kako bi njihov strip projekat Lightstep Chronicles uskoro bio predstavljen čitaocima. Jedan od tvoraca, Mišo Živanov, popričao je sa nama ne samo o ovoj kampanji, već i o srpskoj strip sceni, budućnosti stripa, kao i o mogućnostima koje pružaju platforme poput Kickstartera.
Kako nam je Mišo ispričao, Imagine Incredible postoji godinu dana i to je prvi put da je u Srbiji nakon tridesetak godina organizovana strip redakcija, odnosno, mesto gde strip crtači, scenaristi i umetnici imaju prostor za rad. Za podršku koju je dobila ekipa mladih kreativaca jednim delom zaslužan je i Eipix Entertainment koji je, kako Mišo kaže, prepoznao važnost, a onda i mogućnost da strip kolektiv ima radni prostor i mesto.
"Ekipa crtača je internacionalna. Pored domaćih autora, sa nama rade, jedan Filipinac i jedan Rus, a dinamika u studiju je stvarno fenomenalna. Radi se u istim uslovima kakvi postoje u bilo kom studiju u svetu. Sve priče i crteži se rade kod nas, što je posebno zanimljivo, jer uglavnom naši strip autori rade za strane izdavače. Ovde imaju priliku da rade za domaćeg strip izdavača i da rade na projektima koji su podjednako kvalitetni, ako ne čak i boljeg kvaliteta od stranih", objašnjava Mišo i kaže da ih u ekipi za sada ima dvanaest, zbog toga što pojedini autori po potrebi rade i van studija.
"Kod nas u studiju je trenutno sedam autora koji crtaju stripove i rade na projektima. U zavisnosti od obima interesovanja i razvoja situacije, svakako da želimo da se proširimo. Tu je uvek želja i težnja da sve unapredimo i razvijemo i možda pređemo i na neki drugi medij. Ali, za početak, strip je dobra osnova za pričanje priča".
Mišo kaže da sada rade na stripu zbog kog su i pokrenuli Kickstarter projekat, ali da tu postoji još štošta i da se u budućnosti planira rad na video igri.
"Samim tim što je Eipix kompanija koja se bavi proizvodnjom video igara, zainteresovani su da se i naše priče u budućnosti pretvore u igre. Mi se trudimo da to što crtamo prosto ima smisla i da postoji način da se to prevede u neku elektronsku zabavu, tj. u igre. Svakako, kao svaka kompanija koja planira širenje delovanja, želimo da pored osnovnog posla imamo i prateće proizvode za fanove, a to su majice, figurice, video igrice, sav taj prateći materijal", rekao je Mišo.
Na pitanje o čemu se radi u stripu koji se nalazi na Kickstarter platformi i zašto bi trebalo da nas zainteresuje, Mišo kaže da je u pitanju svemirska opera, a dobro je poznato da ljubitelji naučne fantastike imaju najviše afiniteta prema pričama koje se dešavaju u svemiru.
"Zvezdane staze i Ratovi zvezda su dokaz za to da ljudi vole avanturu koja se dešava i odvija u neobičnim okolnostima. Naš pristup je drugačiji, zbog toga što smo svet stilizovali na retro način: recimo da je u pitanju mešavima Fleš Gordona i Džona Kartera, u maniru starih dobrih avantura i radio drama iz tridesetih godina, koje i same igraju određenu ulogu u stripu. Art deko stil prati kompletan koncept i dizajn, čemu smo i težili".
Mišo kaže da je proboj na Kickstarter platformi veoma težak, ali da su oni uz mnogo truda ipak uspeli da pokrenu kampanju. Kako je rekao, to je veoma dobra osnova, jer su vidljiviji ljudima koje to zaista zanima.
"Jasno mogu da vide šta mi nudimo u zamenu za njihovu podršku. Snimili smo nekoliko kratkih videa koji predstavljaju projekat, kao i jedan video koji na šaljiv način pokazuje u kakvim uslovima radimo. Naravno, to je više bio izraz naše želje da zainteresujemo ljude koji ne gaje preveliko interesovanje za strip umetnost. Ideja je bila da i ti ljudi požele da podele video, nasmeju se sa nama, a možda i sami podrže strip. Mislim da je to super način da se promoviše strip. Naravno, tu su ljudi koji su u industriji, koji se bave koncept artom za filmove, koji rade profesionalno u strip industriji, pretežno američkim kompanijama, glumcima... Od glumca Stefana Kapičića, koji glumi Kolosa u filmu Deadpool, dobili smo veliki podsticaj i pomoć oko širenja priče", kaže naš sagovornik i govori o fidbeku koji je uglavnom u superlativu, ali napominje da je za to potrebno mnogo truda.
"Ljudi uglavnom misle da je dovoljno da se nacrta lep crtež i da priča bude zanimljiva. To je samo deo posla, doduše najvažniji, ali da ubedite nekoga da to vredi da se kupi i pročita je baš komplikovano, pogotovo u sadašnje vreme gde svako ima pet minuta slave i svako traži pažnju i mesto u medijima. Treba biti domišljat kako bi to stiglo do ljudi koje interesuje naš projekat i strip. Trudili smo se i tražimo komentare od ljudi koji su u stripu i koje interesuje naučna fantastika".
Mišo kaže da su pre svega planirali da stripovi budu distribuirani preko digitalnih platformi, mobilnih telefona i svih modernih platformi poput androida i IOS-a, kako bi strip stigao do što veće publike.
"Fizička distribucija po celom svetu je komplikovan posao, pogotovo za izdavača koji dolazi iz zemlje kao što je Srbija. Kako bismo izbegli brojne komplikacije u vezi sa zakonodavstvom, najjednostavnije nam je bilo da pokušamo da razvijemo aplikaciju, ili da stripove plasiramo putem popularnih platformi kao što su comiXology i Amazon. U okviru same Kickstarter kampanje ponuđene su i fizičke kopije u mekom i tvrdom povezu, kao i bonus materijal u vidu nalepnica, bukmarkera, majica, čak i ogrlica. To je Kickstarter ekskluziva dostupna samo putem ove platforme, pa bih svakako preporučio onima koji žele da pomognu da odu na Kickstarter, pronađu Lightstep Chronicles i iskoriste priliku da rezervišu svoj primerak stripa, bilo u digitalnom ili fizičkom obliku".
Kako privoleti publiku? Sad savetuješ i mlađe kolege koji planiraju da se bave stripom.
"Talenat je veoma važan, ali pre svega je potrebna upornost, vreme i praćenje dešavanja na sceni. Ono što nacrtate može vama da se sviđa, ali pitanje je kome će se još svideti i ko će vam pomoći u širenju informacije da postoji vaš strip. Veoma je bitno da održavate komunikaciju sa drugim osobama na strip sceni i da slušate vaše čitaoce. Da sumiram, verujem da su najbitniji rad na onome što volite i poštovanje onih koji vas čitaju i kupuju".
Mišo Živanov kaže da je strip scena u Srbiji uglavnom magazinskog i almanaškog nivoa, kada su u pitanju domaći autori. Kako je rekao, postoje dobri časopisi koji se ozbiljno bave teorijom stripa, između ostalih i Stripolis, u kom je i naš sagovornik jedan od autora.
"Kiša je recimo jako dobar i značajan časopis. Gradac je specijalizovani književni časopis koji često čitave brojeve tematski posvećuje stripu. Naravno, tu su i domaći izdavači koji se trude da, pored stranih noviteta, predstave i domaće autore, što je zaista za svaku pohvalu. Poslednjih nekoliko godina, zahvaljujući Darkvudu kao jednom od većih izdavača, naša publika ima priliku da čita nove stripove, kao i one legendarne koji zavređuju svaku pažnju. Nadam se da će biti samo bolje, ali za to stvarno treba mnogo vremena i pre svega, novca".
Kakva je prema tvom mišljenju budućnost stripa?
"Današnji čitaoci, klinci, nisu odrastali uz papirni strip, već uz ekrane i mobilne telefone, tako da njima papir kao medij ne predstavlja ništa posebno. Svakako je veoma važno pridobiti pažnju, pogotovo imajući u vidu da prosečna pažnja korisnika društvenih mreža ne prelazi trideset sekundi. To je vreme kojim raspolažete da biste nekog ubedili da vam posveti više vremena. Pomoć u svemu tome svakako jesu drugi mediji, poput video igara i filmova nastalih po stripovima, koji promovišu strip i pomažu da se čitalačka publika razvije i zainteresuje za strip kao medij. Ta interaktivnost je veoma bitna, jer se svaka osoba koja čita i želi da sazna više nalazi bukvalno na tri klika od stranice stripa do informacija koja joj je potrebna. Kros promocija i kros mediji su stvarno značajni u popularizaciji stripa".
Tokom narednih mesec dana, zaključno sa 11. aprilom, strip projekat Lightstep Chronicles će kroz donacije Kickstarter zajednice pokušati da prikupi sredstva za završetak priče u pet strip epizoda. Dve epizode su već kompletirane, dok je cilj da se kroz kampanju prikupe sredstva za preostale tri.
Tonski intervju poslušajte u plejeru.
Jelena Mijatović