Kultura / Strip
Ljubav nacrtana u zvezdama
Velika dela devete umetnosti često nas mogu upoznati sa, nekad, na oko nespojivim impresijama. Zapravo, to im je i svrha. Zako je "Habibi" više od orijentalističkog pejsaža. To je strip čiji je prvi domaći tiraž (izdavačka kuća Komiko) odavno rasprodat, priča koja može zadovoljiti svakog romantika i putnika kroz večne misterije vremena.

Svoju crno belu bajku "Habibi", odevenu u mistične stranice Kurana i tajne prolaze iz priča o hiljadu i jednoj noći, američki crtač Krejg Tompson je stvorio 2011. Ovo je zapravo epski roman na više od šest stotina strana, metaforična strip biblija i saga o neuništivoj ljubavi između mlađanog Zama i senzualne personifikacije ženskog univerzuma otelotvorenog u liku Dodola. Izmišljena zemlja Vanadolija mesto je njihove zajedničke sudbine.
Odbegli dečji robovi, rastrgani su na takav način da, kroz mnoge transformacije koje su pretrpeli, odrastaju u nova imena i nova tela koja se pokazuju kao prepreka njihovoj ljubavi, kada se kasnije ponovo ujedine. Svoj koncept Tompson opisuje kao ljubavnu priču i parabolu o odnosu čovečanstva prema svetu prirode, koji istražuje teme poput kulturne podele između manje razvijenihi razvijenijih zemalja i zajedničkog nasleđa hrišćanstva i islama. Tako nam se na pojedinim stranicama objašnjava početak sveta, dešifrujemo tajne mnogih prirodnih nauka, ali sa druge strane imamo uvid i u čovekovo konstantno uništavanje prirode.
Zbog ovolike zahtevnosti u samoj konstrukciji isprepletene naracije, autoru je trebalo skoro sedam godina rada kako bi "Habibi" uobličio u kompletnu priču. Tompson je tako zamislio svoju vizuelnu tapiseriju nastojeći da bolje razume i humanizuje islam i usredsredi se na lepotu arapske i islamske kulture, za razliku od njihovog ponižavanja posle događaja koji su usledili nakon terorističkog napada na Ameriku 9.11.2001. To se sve posebno ogleda u arapskim ornamentima, koji poput dragulja krase stranice ovog stripa. Oni su zapravo drevna vrata ka nekim drugim dimezijama u kojim, osim shvatanja religije, orkivamo zašto je ljubav najveći pokretač svega.
Što se organizacije stranica tiče, Habibi je prvenstveno usredsređen na odnos vizuelne kompozicije unutar panoa, kao što su to tematski elementi i njihov značaj u odnosu na njihovo pozicioniranje u grafičkom romanu. Stripove poput ovog možemo istraživati danima, mesecima... Tako, poznavajući njegovu naraciju, imamo slobodu da ga otvorimo na bilo kojoj stranici i sigurno će nam se javiti neki skriveni odgovor. Ako se noću u pustinji čovek orijentiše po zvezdama, ovo delo može da nam posluži u otkrivanju najuzvišenijih vrednosti koje nas vode kroz život. Jer, iznad svega toga tu je reč. Habibi – moja ljubavi.
D. M.