Kultura
Publika traži interaktivnost
Trendovi u kulturnoj politici evropskih zemalja pokazuju da publika od programa sve više zahteva interaktivnost. Jednostavno, ljudi sve više žele da budu uključeni u sadržaje koje prate, bilo da učestvuju u njima ili da učestvuju u njihovom odabiru.
Mreža "Be Spetactive" formirana u 19 gradova Evrope, među kojima je i Novi Sad ima za cilj da to omogući, kaže menadžer ovog projekta Luka Riči.
"U 19 organizacija smo napravili grupe 'aktivnih gledalaca' koji treba da kreiraju programe. Selektori predaju moć odabira programa a gledaoci dobijaju osećaj da organizacije pripadaju njima. Svako može da reguje na umetnost - srcem ili dušom. Ljudi na ovaj način ne treba da dobiju samo ono što žele, to je populizam, već treba da stvore zajednicu", kaže Riči.
Jedan od festivala koji već primenjuju ovu praksu je i novosadski pozorišni festival "Upad". Gledaoci na ovom festivalu, uglavnom mladi, imaju priliku da biraju predstave koje će biti na repertoaru ali i da učestvuju u brojnim tirbinama i razgovorima. Jedna od selektorki "Upada" Marija Đurđević kaže da mladi nisu teška publika, ukoliko im se priđe na pravi način.
"Mladi vole da pričaju, diskusije i debate budu jako lepe, zato što bude i konzervativnih i liberalnih mišljenja. Mi ih povučemo, zato što te razgovore moderiramo mi mladi, znamo kako da postavimo pitanja i kako da budemo direktni. Privlači ih interaktivnost i to što ima dosta omladinskih predstava. Pozorište se i dalje doživljava elitistički i onda mladi imaju dodatnu odbojnost prema svemu", kaže ona.
Proteklo izdanje "Upada"
Ponekad je neke forme umetnosti kako teško približiti publici, koja je često rezervisana i distancirana. Mlada novosadska glumica Sonja Stojanović bavi se savremenim plesom i upravo je to jedan od izazova sa kojim se suočava tokom kreiranja nastupa.
"Fidbek od publike je nešto veoma važno, jer se umetnici ograde u neki svoj svet i stvaraju za sebe, a ne za publiku. Cilj je ipak razmena i bitno je čuti šta publika misli, kako može da promeni predstavu i sam koncept razmišljanja umetnika.Treba se prilagoditi i dati publici prostor da se izrazi. Bitno je da oni utiču na samu kreaciju performansa. Tu je neka tanka nit između predstave i performansa, gde publika može učestvuje i promeni dosta toga", kaže Sonja.
Predstava "Ja sam Akiko" sa prošlogodišnjeg "Upada"
Negde između publike i umetnika se nalaze i institucije koje kreiraju kulturnu sliku grada. U godini kada Novi Sad nosi titulu Evropske prestonice kulture, svake nedelje možemo da ispratimo veliki broj izložbi, koncerata, tribina... Jedna od institucija koje se obraćaju upravo mladima je i novosadski Studentski kulturni centar.
"SKC cilja omladinu kao publiku, ali se i bavi mladim, nadolazećim, neafirmisanim umetnicima. Podstičemo izadavaštvo, demo bendove, izložbe... Projekat 'Be Spectative' bavi se aktivnom participacijom publike u kulturi i mi smo se fokusirali na omladinu - trudimo se da slušamo šta se mladima sluša ili gleda", kaže organizatorka konferencije Marija Popović Zmaja.
U okviru programa "Be Specative" na nivou Evorpske unije podržana je produkcija velikog broja kulturnih programa. Kod nas je podržan novosadski pozorišni festival "Upad", kao primer dobre prakse uključivanja publike u kreiranje sadržaja.
Ovom temom bavili smo se u novom izdanju emisije Pop up:
Marko Lazić
Foto: Lea Bodor