Društvo
Zalaganje stranaka za ekologiju samo deklarativno
Sigurno ste se barem jednom zapitali šta se dešava sa svim onim plakatima, flajerima i bilbordima koji ostanu nakon izborne kampanje. Odgovor je - ništa. Većina završi kao smeće u prirodi. Plakati se ne odlepljuju, flajeri ne sakupljaju, a bilbordi uglavnm ostaju prelepljeni.
Osim što su se borile za zelene ideje i zaštitu životne sredine, neke stranke su ipak svoj propagandni materijal izrađivale od masnog papira sa teškim i štetnim bojama. U ekološkim inicijativama se pitaju da li je baš bilo neophodno i ovog puta proizvoditi veliku količinu smeća od materijala za jednokratnu upotrebu i da li taj isti materijal može ipak da završi u fabrikama za reciklažu. Odgovor koji smo čuli od predstavnice Srpske asocijacije reciklera ambalažnog otpada Kristine Cvejanov, nije bio optimističan.
"Nažalost sakupljanje papira u komunalnom sektoru u Srbiji nije dovoljno dobro organizovano i ako taj isti materijal odložimo u smeće, ne postoji način da se on odvoji i odnese u fabrike za reciklažu. U uslovima u kojima mi živimo, taj papir će završiti na deponiji koja je takođe deo prirode", izjavila je Cvejanov.
Cvejanov ističe da je nebitno da li je reč izbornom materijalu ili drugom promo materijalu, ali napominje da je flajer vrsta proizvoda koji je kratkog veka jer čovek dobije flajer, pročita ili ne pročita poruku, ali ga posle par sekundi baci.
"Odgovorne političke stranke bi trebalo da vode računa o tome da maksimalno sprečavaju oglašavanje u kampanji putem onih medija koji imaju kratku upotrebnu vrednost. Ovaj otpad u našim uslovima ne može da se sakupi da bi se na kraju reciklirao. Posledice svake kampanje su velike količine smeća koje završavaju u prirodi", rekla je još Cvejanov.
Kada je u pitanju Novi Sad, PR Javnog komunalnog preduzeća Čistoća Daniela Jankulov kaže da nije bilo javnog apelovanja na stranke da obrate pažnju gde završava njihov izborni materijal, te da su ekipe bile na terenu i smeće sakupljale u okviru redovnih aktivnosti.
"Očekivano je bilo da stranke toko izborne kampanje plasiraju materijal na sve načine, uključujući i ovaj. Mi u okviru redovnih aktivnosti sakupljamo svo smeće, sve flajere, pa i one izborne", navela je Jankulov.
Prema njenim rečima radnici JKP Čistoće nemaju nadležnost u skidanju plakata nakon izbora, osim u slučajevima kada su oni delimično odlepljeni. S druge strane, u JKP Čistoći tvrde da se papir iz smeća na kraju ipak sortira za reciklažu.
Međutim, situacija sa velikom količinom izbornog materijala koji završi kao otpad problem je u celoj Srbiji kaže članica ekološke organizacije i TV emisije" Zelena patrola", Milica Alavanja.
"Građani se obično žale da to vizuelno loše izgleda. Pošto mi putujemo zbog emisije često, nema grada koji nije oblepljen plakatima. Oni se posle izbora nikada ne uklanjaju, a kamoli recikliraju. Mislim da bi Komunalna policija bila dužna da stranke natera da sakupe svoj materijal nakon izbora", rekla je Milica.
Ona je podsetila da, osim toga što se štampa velika količina papira koja se kasnije nikada ne reciklira, na njemu se nalaze i boje koje su opet vrlo zagađujuće za prirodu u kojoj se kasnije najčešće nađu. Do sada se nije desilo da i jedna stranka koristi neki reciklažni materijal, iako je on široko dostupan u Srbiji.
Nataša Šaru (natasasaru@gmail.com)