...
TRENUTNO21:00 - 00:00Music mix by Anja

Društvo / Obrazovanje

Kada kredu i tablu zameni internet

06.04.2020.

Kada smo se šalili da nam se život polako ali sigurno seli u virtuelni prostor, nismo mogli ni da slutimo da će se to zaista u jednom momentu i desiti. Sada, kada zbog pandemije živimo onlajn, svaki segment života prilagođavamo novonastaloj situaciji. Pored mnogih drugih, pred velikim izazovom trenutno su prosvetni radnici. Kako kredu i tablu zameniti mišem i tastaturom? Kako zadržati pažnju osobe sa druge strane ekrana? Kako što najbolje preneti znanje u situaciji u kojoj se prvi put ikada nalazimo? Na Fejsbuku postoji grupa ljudi (njih nekoliko hiljada) koji se trude da svojim radom i kreativnošću doskoče pandemiji, tako što su otvorili virtuelnu zbornicu.

.

U trenutku proglašenja pandemije, situacije koja je bila posve nova i zahtevna za sve, pa i za obrazovne sisteme u regionu, učiteljica Željana Lukić Radojičić, ambasador Varki fondacije, oformila je fejsbuk grupu Nastavnička mreža tokom pandemije i pokrenula ozbiljnu priču o profesionalizmu i zajedništvu nastavnika u regionu. Za petnaest dana grupa je okupila više od 25 hiljada članova, iz svih zemalja regiona. Nastala je iz jednostavne potrebe - da se nastavnici snađu.

"Sada smo svi na jednom novom tlu. Kada je objavljeno vanredno stanje shvatila sam da će se mnogi nastavnici naći u nebranom grožđu, jer sam pretpostavila da ćemo morati da ostvarimo nastavu na daljinu. Znajući kompetencije mnogih nastavnika, bila sam sigurna da ih mogu okupiti na jednom drugom mestu, gde možemo svi zajedno jedni drugima da pomognemo. Oni koji su entuzijasti i vuku obrazovne procese su najosetljiviji i najspremniji da dele ono što rade. Upravo osnivanjem te zajednice shvatili smo koliko smo jedni drugima potrebni", kaže naša sagovornica.

Pravi učitelji, u ove tmurne dane uneli su zrak svetla i učinili da jedna fejsbuk grupa postane velika zbornica, biblioteka i mesto susretanja, razvijanja ideja i kreativnosti. Na stranici grupe nastavni materijali su razvrstani u sekcije, po razredima i predmetima. Iz njih svi nastavnici mogu preuzeti i koristiti sadržaje za organizovanje svojih časova na daljinu, a materijali i dalje pristižu.

"Pitanja su raznolika i na početku smo bili zbunjeni kako to uopšte treba da funkcioniše u stiuaciji kad nastavnici nemaju alate za rad, imaju slab internet, koriste svoj privatni laptop ili telefon. Sa druge strane, imamo mnogo učenika koji ni to nemaju. Možda smo pomogli Ministarstvu prosvete da ovo brzo sprovede, jer smo imali veliku mrežu i obavili smo istraživanja koja smo usmerili upravo na roditelje. Oni najbolje znaju kakvi su kapaciteti i resursi njihove dece, na koji način su sposobni da prate sadržaje i došli smo do rezultata koji su bili ohrabrujući. Ne možemo da kažemo da je to sad zaživelo i stalo na sigurne digitalne noge, ali vreme je pred nama. Trebalo bi da osmisle dobre digitalne sadržaje, koje će poslati svojim učenicima. Mnogi od nas ovu TV nastavu doživljavaju kao pomoćno sredstvo u samostalnom praćenju nastavnog plana i programa. To je i moja poruka svim učiteljima i nastavnicima. Da se ne trude da se prilagođavaju TV nastavi, već da sami osmišljavaju svoje digitalne sadržaje, jer mi najbolje znamo koje su potrebe naših učenika", rekla nam je Željana.

Emisiju "O tome se priča" možete da poslušate u plejeru.

Koordinator administratora nastavničke mreže Aleksandra Stanković je nastavnica iz Beograda i nosilac titule Best Teacher-Ex Yugoslavia. Ona za O radio ističe da komunikacija sa učenicima zavisi iz kog su dela regiona.

"Tamo gde su učenici 'pokriveni' imamo komunikaciju putem raznih platformi. Tamo gde nema interneta, dolaze lično po materijal. Uglavnom su deca zadovoljna, ali roditelji su ograničeni vremenom, jer pored svojih obaveza sada moraju da sede sa decom i rade zadatke. Trebalo bi da shvatimo da nismo nacija koja ima digitalizovanu prosvetu. Iako je mnogo seminara održano da se nastavnik digitalizuje, jako je veliki otpor, naročito onih koji su stariji. Međutim, ova situacija je u nečemu donela i dobro, zato što ćemo nakon ovoga svi biti digitalno pismeni. Mi im pomažemo da savladaju te platforme i naša grupa služi za tako nešto", rekla je naša sagovornica.

Aleksandra dodaje i da su ljudi prezadovoljni nastavničkom mrežom.

"Svakim danom sve više nastavnika se uključuje, oni koji tog trenutka naprave nov materijal i pošalju ga. Prilagođeno je tako da se posluže s materijalom, ali i da ga daruju. Materijal se razmenjuje tako što imamo administratore za svaki predmet. Obavimo selekciju, jer nećemo objaviti nešto što nije dobro ili se već ponavlja, nakon toga obeležimo autora i na taj način se i on promoviše među prosvetom. Naša preporuka novim kolegama jeste da slobodno pretraže našu, sada već bogatu arhivu i da se posluže, ali isto tako mogu i samostalno nešto da urade", kaže Aleksandra.

onlajnucenje jpg

Foto: Pixabay

Administrator za Pripremni predškolski program je Danijela Miličić Trebaticki, vaspitačica iz Nadalja i nosilac titule Best Teacher-Ex Yugoslavia. Ona nam je rekla da su ovih dana primetili koliko je izazovno napraviti dobar digitalni materijal.

"Mreža nam je u svemu tome pomogla, dala mnogo ideja i mogućnost da pobedimo sebe i da se osnažimo, da naučimo da napravimo materijal u digitalnom alatu. Svi nastavnici zapadnog Balkana, koji su u mreži, imaju slične probleme i ova situacija nas je dodatno zbližila i napravila za nijansu humanijim nego što smo u redovnom stanju. Ja sam vaspitač iz Srbije i možda ne mogu da iskoristim materijal kolege iz Bosne i Hercegovine, ali mogu da vidim ideju i isprobam nešto što je on primenio. Imamo lepe komentare, koji nam znače da smo na dobrom putu i evo sada nakon tri nedelje imamo više od dve hiljade nastavnog materijala i sadržaja. Mi smo u ovoj pandemiji prepoznati i to nam je znak da nastavimo da radimo i nakon što ovo prođe. I naravno, svi materijali koji su u grupi ostaće dostupni i nakon pandemije", rekla je Danijela gostujući u emisiji "O tome se priča".

Branka Bubanj je nastavnica u Osnovnoj školi "Đorđe Natošević" u Novom Sadu. Pored toga, osnovala je sajt ucimosrpski.rs na kome se nalaze kompletno složeni programi za peti, šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole, kompletna gramatika srpskog jezika i tabelarni pregled srpskog jezika i književnosti. U jednom ranijem razgovoru za O radio, Branka nam je rekla da je to program koji sadrži i više nego što je potrebno za osnovnu školu. A sada je tu, u pravo vreme.

"Sajt sam pokrenula 15. januara i dogodilo se da nam dođe ova nesrećna korona i ono za šta sam se uvek zalagala, a to je da deca nauče da koriste internet za sticanje znanja. Sada se pružila prilika da moraju to da rade. Pa je i moj sajt ispao koristan, jer se tamo nalaze sve lekcije koji bi trebalo da obrađujemo u ovom periodu. Pored predavanja i pregleda gradiva, imaju i test za proveru znanja. Neočekivano su i deca i nastavnici došli u situaciju da koriste internet i stiču znanje. Moram da kažem da je naša prosveta na najneverovatniji i najkvalitetniji način uspela da se nosi sa situacijom u kojoj se našla. Moram da pohvalim svoje kolege. Hteli ili ne, moji đaci i ja smo stalno u kontaktu. Na sajtu škole im postavljam zadatke, a imamo i vajber grupe u kojima takođe dajem nedeljni program, linkove sa mog sajta, ali i materijal koji se nudi na nastavničkoj mreži. Moj stav je da deca treba da imaju priliku da upoznaju to kako i drugi nastavnici rade. Da odaberu one koji njima najviše odgovaraju", rekla nam je Branka.

U ovom vremenu u kome se svi nalazimo, posvetite se sebi. Obnovite gradivo, naučite nešto novo. I što je najbitnije #ostanikodkuće

J.M.

Možda te još zanima:

.

Akcelerator za digitalno obrazovanje

Evropska platforma za digitalno obrazovanje (European Digital Education Hub) i ove godine sprovodi program Akcelerator za digitalno obrazovanje (Digital Education Accelerator). Program ima…

.

Projekti mobilnosti u opštem obrazovanju

Kao podršku predstavnicima i zaposlenima obrazovnih ustanova opšteg obrazovanja, zainteresovanim za učešće u Erazmus+ projektima mobilnosti, Fondacija Tempus organizuje vebinar…

.

Mladi danas više senzibilisani za prepoznavanje seksualnog uznemiravanja

Istraživanja, kao i iskustvo organizacija koje rade sa mladima, pokazuju da su mladi danas više senzibilisani da prepoznaju različite oblike…

.

Mladi vide obrazovanje kao najveći problem u Srbiji

Više od 60 odsto mladih smatra da je obrazovni sistem najveći problem u našoj zemlji, pokazuju podaci poslednjeg Alternativnog izveštaja o…

.

Digitalno obrazovanje nov smer na Pedagoškom fakultetu u Somboru

Somborski pedagoški fakultet, kao deo Univerziteta u Novom Sadu, osnovao je novi odsek “Digitalno obrazovanje”. U prvom upisnom roku ove…

.

Otvoren Naučni klub u Novom Sadu: Novi impuls popularizaciji nauke

Novosadski Naučni klub je deo mreže koju Centar za promociju nauke razvija širom Srbije. Glavni cilj kluba, je da kroz…

  • 19:45 Prava stvar
  • 20:00 Y2K
  • 21:00 Music mix by Anja

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo