...
TRENUTNO21:00 - 00:00Music Mix by Bea

Lifestyle

MATES: Kvalitet i trud će uvek biti primećeni

01.03.2016.

Beogradski brend MATES čine dva mlada dizajnera Marko Ilijev i Saša Stević. Njihove jednostavne ali kreativne komade ste verovatno viđali na internetu i u raznim časopisima jer polako osvajaju domaću modnu scenu, a uskoro planiraju da se predstave i ostatku sveta. Pričali smo sa Markom upravo o njihovim planovima, ali i o modnoj industriji generalno.

.

Kakav je početak priče bio za MATES? Kako ste odlučili da napravite svoj brend?

Početak je bio vrlo spontan. Saša i ja smo kolege sa fakulteta i već tamo smo radili zajedno u grupama i na projektima, pa smo shvatili da bi bilo kul da radimo nešto sami, jer slično razmišljamo. Pokrenuli smo MATES na drugoj godini i posle šest meseci smo brend prvi put predstavili javnosti.

Opiši MATES u tri reči.

Mlado, urbano i nosivo.

mates5 jpg

Foto: Milic Miomir

Kako izgleda stvaralački proces kada dve osobe rade na istom projektu? Koliko je teško naći nekoga sa kime možeš da sarađuješ na tom nivou?

Mislim da je teško naći takvu osobu, ali ako se sve kockice poklope, sve ide lakše. Vodim se rečenicom "Dve su glave pametnije od jedne". Kada krenemo da sklapamo kolekciju i kada uđemo u celu priču, Saša je uvek tu za mene i ja sam tu za njega da se savetujemo i navodimo jedan drugog na ideje. Samim tim, finalni proizvod, u našem slučaju odevni komad, je zanimljiv na svoj način. Kombinacija mog razmišljanja i njegovog daje celinu.

Kada pričamo o saradnji, u modnoj industriji je bitan timski rad. Osim što vas je dvojica koji radite na istom brendu, takođe morate naći modele, fotografe... Šta je tu najvažnije da bi sve funkcionisalo dobro?

Mislim da je najvažnija energija, kao i svuda. Bitno je da se razumeš sa ljudima sa kojima radiš. Naš početak je bio težak, ali i zanimljiv – imali smo mali početni kapital koji smo skupili od stipendija i radeći različite poslove i kada smo radili prvu kampanju, svi ljudi koji su sa nama radili su bili studenti sa različitih fakulteta. Dakle, to su sve bili mladi ljudi koji vole svoj posao, tako da bih rekao da je i požrtvovanost veoma bitna.

Šta misliš, kakva je modna scena u Srbiji danas?

Mladih dizajnera ima dosta. Svake godine nas ima sve više i više i to je super – treba da nas bude još više. Međutim, mnogi krenu da se bave modnim dizajnom ne shvatajući da je to pravi posao i ogromna odgovornost. Imam stav da kada pravim nešto, finalni proizvod bi trebalo da se proda. Nažalost, tako treba razmišljati jer je to u skladu sa čitavom modnom industrijom. Ne treba raditi po svaku cenu stvari koje neće naći svoj put. Meni je najdraže kada vidim na nekome odeću koju sam napravio, doduše, to zavisi od osobe do osobe. Ukoliko neko želi da pravi odeću koja je avangardna i kojoj je mesto u muzejima i galerijama – to je potpuno okej, ali naš brend nije takav. Mi pravimo nosivu odeću i najveća nam je čast kada neko naše kreacije kupi i ponese sa sobom.
Kod nas fali dosta rada i truda, jer nije stvar u tome da prikažeš javnosti kolekciju koja će posle visiti u tvom ormaru, nego da nađeš put do određene ciljne grupe.

mates3 jpg

Foto: Miomir Milic Photography

Da li postoji dovoljno prilika za mlade dizajnere da budu primećeni?

Mislim da postoji. Doduše, bilo bi poželjno da postoji više manifestacija na kojima dizajneri mogu da pokažu šta rade. Međutim, ukoliko se dovoljno trudiš i zalažeš se za nešto – kvalitet i trud će uvek biti primećeni. Naravno, uvek postoje poteškoće, svima nama je u početku zapravo najpotrebnija finansijska pomoć, ali ako se pri tom prvom koraku uradi prava stvar, ostalo će doći spontano. Mislim da mladi ljudi treba što više da istražuju, jer je internet pun različitih konkursa, samo treba pronaći pravu stvar. Zaista imamo dosta prilika, samo mi se čini da nismo svi dovoljno uporni i vredni.

Stereotipno, neki ljudi bi modu shvatili kao nešto potpuno površno, međutim, ona zaista jeste umetnost za sebe. Koje vrednosti ona poseduje koje mogu ljude ubediti u to?

Jeste, činjenica je da ljudi imaju takav stav o modi jer finalni proizvod jeste površan – to je nešto što obučeš da bi otišao na kafu ili na večeru. Međutim, dizajner je uložio mnogo truda, vremena i razmišljanja da bi taj komad izgledao tako. Proces stvaranja jedne kolekcije traje od tri do šest meseci i to uključuje prikupljanje inspiracije, biranje materijala i sagledavanja trendova. Kada se sve to spoji, nastaje taj komad koji nekima izgleda površno, a zaparavo uopšte nije. To je materijalizovana ideja. Isto je sa slikarstvom – kada slikar naslika neko delo, ta slika postaje predmet, a ustvari je tome prethodilo neko razmišljanje i ona je otelotvorenje njegovih ideja i emocija.

mates4 jpg

Šta te od vizuelne umetnosti inspiriše?

Film najviše.

Koga od poznatih ličnosti bi voleo da vidiš na red karpetu da nosi MATES odeću i zašto?

Retko kad razmišljam o tome. Nikada ne stvaram odeću na taj način, nemam muze. Ali kada bih morao da odaberem nekoga, to bi bila Amal Kluni, jer je ona jedna trendi, uspešna žena, prava modna ikona.

 Za kraj, reci nam neke vase planove za budućnost.

Trenutno spremamo kolekciju za proleće/leto koju ćemo predstaviti na Fashion Week-u u aprilu. Takođe radimo na tome da proširimo proizvodnju, odnosno da naš tim čini više ljudi, ali i da plasiramo brend za inostrano tržište.

Rad Marka i Saše možete pratiti na njihovoj Fejsbuk stranici ili na njihovom Instagram profilu, a ceo intervju možete poslušati u produžetku.

Sofija Balać

Možda te još zanima:

.

IT inovacije na Coding Serbia

Trenutno se u Novom Sadu održava Coding Serbia konferencija, odnosno treća internacionalna konferencija za razvoj softvera. Tokom dva dana, koliko…

.

Štampana ljudska krv za bolje lečenje teških bolesti

Jedan biotehnološki startap ima neobičnu zamisao - 3D štampanje ljudske krvi, kako bi se pravili bolji lekovi za retke ili…

.

Pretplata za nove korisnike društvene mreže X?

Novi korisnici društvene mreže X, ranije poznate kao Tviter, navodno će morati da plate skromnu cifru ukoliko žele da objavljuju…

.

Poleteo prvi komercijalni cepelin proizveden u Kini

"AS700 Sjangjun" je naziv prvog komercijalnog cepelina proizvedenog u Kini, koji je tokom probnog leta bezbedno prevalio oko 180 kilometara na relaciji između…

.

Yahoo kupuje Artifact

Yahoo je najavio kupovinu Artifact, platforme za vesti vođenu veštačkom inteligencijom koju su osnovali Instagram kreatori.

.

Novi vremenski standard za Mesec

Bela kuća je objavila da je zatražila od NASA-e da do 2026. godine kreira novi vremenski standard za Mesec. Koordinisano lunarno vreme…

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo