Kultura
Wheels je privatni "kulturni centar"
DŽEZ I POSLE FESTIVALA U NOVOSADSKOM KLUBU PIJANISTE ALEKSANDRA DUJINA
Na novosadskoj Akademiji umetnosti ne postoji odsek za džez muziku, ali je, prema rečima Aleksandra Dujina, u planu da se pokrene fakultativni program za zainteresovane. Međutim, već duži niz godina, tačnije od 2002, u Srednjoj muzičkoj školi “Isidor Bajić” postoji džez sekcija profesora Igora Molnara, koji sa mladima pravi sjajne rezultate i uspešne eksperimente. Osim redovih časova, veliki deo aktivnosti Klase za džez odvija se van škole i okrenut je ka savremenim metodama nastave, a najpogodiji oblik su džem-sešn nastupi učenika u klubskoj atmosferi. Neki od tih susreta održani su u džez klubu Wheels, gde su 2007. i 2010. priređene i dve radionice.
foto: jazzin.rs
Novi Sad je jedan od gradova koji je odavno ucrtan na mapi ljubitelja džeza. Tradicionalni Novosadski džez festival, šesnaesti po redu, neadvno je završen, a od 13. do 15. novembra u Srpskom narodnom pozorištu još jednom su gostovala neka od najvećih imena evropske i svetske džez scene. Tokom tri dana, publika je u glavnom program poslušala nastupe legendarnih Kenija Barona i Dejvida Holanda, zatim orkestra “Matt Bianco” i kvinteta Stiva Svoloua. Međutim, mesec novembar i sam festival nisu jedini momenti kada Novosađani naprasno postaju fanovi ove vrste muzike. Džez sezona tada počinje i u jedinom džez klubu u gradu pod nazivom – Wheels.
Idejni tvorac ove džez oaze, poznati novosadski muzičar Aleksandar Dujin rekao je za Oradio da su džez klub Wheels i Novosadski džez festival vršnjaci i da se tradicija ovog kluba, koja ga je učinila posebnim i kultnim mestom, proteže na dugih šesnaest godina unazad.
- Zapravo je idejni tvorac ovog mesta moja žena, jer sam ja godinama svirao u nekim drugim lokalima u Novom Sadu tražeći pogodno mesto i publiku za ovu vrstu muzike. Svidela mi se ta ideja, da uz pomoć porodice i prijatelja napravimo džez klub, i to mesto je od početka nosilo pečat ugodnosti. Znao sam u šali da ga nazivam prvim privatnim kulturnim centrom u Novom Sadu, jer smo uveli i klasičnu muziku sredom, a nastupali su i mladi sa Akademije umetnosti, prisetio se početaka Dujin.
Kako je i sam Dujin rekao, Wheels je davno prestao da bude kafe koji je u vezi sa komercijalnim ugostiteljstvom. Od prvog dana, nastupi se održavaju petkom i subotom, a najčešće zvezde su zapravo muzičari-prijatelji i poznanici ovog čuvenog pijaniste, koji dolaze da se druže i uživaju u svirci, a ne da zarade. Na otvaranju ovogodišnjeg Novosadskog Džez festivala, jedna od zvezda Veronika Harča (Harcsa) sa bine je poručila da joj je ovo zapravo drugi put da nastupa u Novom Sadu, jer je pre sedam godina već nastupila “u jednom malom lokalu”, naravno - Wheels.
Tokom festivala u klub su navraćali i u njemu nastupali razni gosti iz Makedonije, Mađarske, Hrvatske, Austrije, Italije, dok su tokom godine dolazila i druga imena džez scene među kojima i Miroslav Karlović, Vladana Marković, Tanja Jovićević, Lela i Džo Kaplovec, Tonči Grabušić, Ljubiša Simić, Ivan Aleksijević i Petar Radmilović.
“Mnogo je muzičara prošlo kroz našu binu i mogu da kažem da gotovo svi koji se u Novom Sadu bave bilo kojom frakcijom džeza, imaju svoje mesto u istoriji kluba. I dan danas je u opticaju oko 40 muzičara, koji dolaze, odlaze, zovu kad se zažele svirke, nastupaju i grade sebe na toj maloj bini”, kazao je Dujin.
Osim muzike i nastupa, klub je svoja vrata otvorio i za stručnjake iz raznih oblasti, pa su uvedena i predavanja, koja su mogla da se čuju samo u ovde i da se dožive na jedan poseban način. Predavanja su, između ostalih, držali psiholog Vladan Beara, pa zatim arhitekta Slobodan Krnjetin, a u saradnji sa Kulturnim centrom Novi Sad i organizatorkom džez festivala Vesnom Kaćanski, u Wheels-u su se godinama održavale važne radionice iz oblasti teorije, instrumenata i improvizacije u džez muzici, koje su držala svetski poznata imena džeza u sklopu festa. “To je nešto čime se ponosimo, jer smo se sve vreme trudili da se bavimo isključivo kulturom”, podvlači naš sagovornik.
Konačno, Novi Sad jeste grad u kojem džez ima publiku, ali kako Dujin tvrdi, Wheels je pre svega postao deo opšte kulture. “Postoje sigurno i fanatici koji vole džez i zato dolaze, ali većina nije prava džez publika, već su to sve kulturni ljudi, koji dolaze kao na neko kulturno hodočašće. Koncept i nije bio da muzički edukujemo ljude, već da stvorimo ambijent u kojem se ne viče, gde se ljudi ne deru na mobilne telefone, gde je prijatno i jednostvno. Primetio sam poslednjih godina i mnogo mladog sveta, od nekih 15 – 16 godina, za koje po izgledu nikada ne bih rekao da mogu da se osećaju prijatno u džez ambijentu i zbog toga sam veoma srećan”, zaključuje Dujin.
Maja Leđenac