...
TRENUTNO13:00 - 13:10Pre podne na O radiju

Društvo

Biciklisti ne poznaju saobraćajne propise

04.05.2015.

Na nedavno održanoj Kritičnoj masi u Novom Sadu učestvovalo je više od 1.500 biciklista. Ali taj broj ne podrazumeva poznavanje propisa i poštovanje pravila u saobraćaju. Novosađani najčešće greše tako što ne voze osvetljeni i nisu upućeni u pravila ponašanja na raskrsnicama.

.

Prema podacima Novosadske biciklističke inicijative 75 odsto biciklista je neosvetljeno, a to je ujedno i najčešći razlog zbog čega ih policija kažnjava. Isto tvrde i u Saobraćajnoj policiji. S druge strane, delimično nepoznavanje saobraćajnih propisa i neopreznost za posledicu imaju crnu biciklističku statistiku, kaže saobraćajni policajac Slavko Kovač.

"U 2014. godini smo zabeležili 370 prekršaja biciklista, a najviše njih je kažnjeno upravo zbog nepostojanja svetla na biciklu. Kazna koja se propisuje je uglavnom 5.000 dinara", rekao je Kovač.

"Kada su u pitanju saobraćajne nezgode, biciklisti formiraju crnu statistiku, jer se njih 300 našlo u situaciji da strada zbog nepažnje, neopreznosti i nepoštovanja propisa. Neretko je to i zato što su biciklisti i dalje najranjiviji učesnici u saobraćaju", dodao je Kovač.

Pored izazivanja nezgoda, biciklisti se najčešće kažnjavaju zbog vožnje sa slušalicama, vožnje bez ruku i držanja za automobil u saobraćaju. Kovač ipak tvrdi da je to zbog toga što ne postoji institucija koja će na vreme obrazovati bicikliste.

Sedamdesetih godina prošlog veka Novi Sad je imao na desetine hiljada biciklista, a svaki peti građanin je imao bicikl. Predstavnik Biciklističke inicijative Marko Trifković kaže da su ljudi tada više znali o samim pravilima u saobraćaju i da je biciklistička kultura bila zastupljenija.

"Problem potiče od nedostatka obrazovanja u školama. Nekada je to bilo kvalitetnije i trajalo je do  osamdesetih. Tada je bilo i više priručnika i sve se temeljnije radilo", zaključio je Trifković.

Nedostatak saobraćajne kulture i poznavanje propisa jeste glavni problem novosadskih biciklista sa kojim se slaže i Saobraćajna policija. Problem, međutim, postoji i kada su u pitanju saobraćajnice i propisi koji nisu svima jasni i dostupni.

"Nisu uvek isti statusi biciklističkih staza i ko ima prednost. Nekad možemo da pričamo o pravilu desne strane, ili kada biciklisti imaju prednost. Tu ima stvari koje nisu formulisane kako bi svima bile jasne. Propis mora biti što šire poznat i jednostavan za tumačenje, a kod nas to baš i nije slučaj", objasnio je Trifković.

Upravo se Biciklistička inicijativa najviše bori kako bi se biciklisti edukovali u vožnji dvotočkaša, pa se tako sprovodila i akcija o osvetljivanju bajsova. Rešenje za poboljšanje bezbednosti u saobraćaju, Ministarstvo vidi u uvođenju fluorescentnih prsluka, dok ne postoji apel za svetla koja koštaju svega 200 do 300 dinara. 

Nataša Šaru

Možda te još zanima:

.

Čišćenja i vožnje biciklom povodom Dana planete

Međunarodni Dan planete Zemlje, 22. april, obeležava se različitim manifestacijama i akcijama koje imaju za cilj da skrenu pažnju građanima…

.

Novi Sad najbolji u takmičenju "Winter Bike To Work Day"

Novi Sad je pobedio na svetskom takmičenju za grad sa najviše ljudi koji zimi idu biciklom na posao ili u…

.

Zimi se manje znojimo na biciklu

U toku je svetsko takmičenje za grad sa najviše ljudi koji zimi idu biciklom na posao ili u školu, a…

.

Novi Sad trenutno prvi u takmičenju "Winter bike to work day"

Novi Sad trenutno vodi u svetskom takmičenju za grad sa najviše ljudi koji zimi idu biciklom na posao ili u…

.

Upoznajte se sa konceptom javnog zagovaranja

Novosadska biciklistička inicijativa će tokom decembra organizovati nekoliko radionica u okviru projekta "Javno zagovaranje za mlade", čiji je cilj da…

.

Glineni golubovi ili učesnici u saobraćaju?

Svi smo na različite načine učesnici u saobraćaju, ali ne obraćamo svi isto pažnju na to. Neko pazi na saobraćajne…

  • 12:30 Album nedelje
  • 12:45 Lampica
  • 13:00 Pre podne na O radiju
  • 13:10 Vredi pročitati
  • 13:20 Tehnologija

Anketa

U kojoj formi najčešće pratite Oradio?

Oradio logo